|
مشاوره شغلی و سازمانی، جلد ۲۰۱۵، شماره ۱۸، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه اثربخشی آموزش شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی متناسب با فرهنگ ایرانی و آموزش شناختی ـ رفتاری بر استرس شغلی کارکنان شرکتهای خدماترسان |
|
چکیده فارسی مقاله |
این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی متناسب با فرهنگ ایرانی و آموزش شناختی ـ رفتاری بر استرس شغلی و حیطههای آن در میان کارکنان شرکتهای خدماترسان بهمرحله اجرا درآمد. در یک طرح پژوهشی شبه آزمایشی تعداد 54 نفر از کارکنان شرکتهای خدماترسان آب و فاضلاب، برق، گاز و مخابرات در محدوه استان چهارمحال و بختیاری انتخاب و در 2 گروه آزمایش و 1 گروه کنترل (هر گروه 18 نفر) گمارده شدند و طی 3 مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری 4 ماهه مقیاس استرس شغلی (HSE، 1999) را تکمیل کردند. گروه آزمایش (1) طی 8 جلسه 120 دقیقهای آموزش شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی متناسب با فرهنگ ایرانی و گروه آزمایش (2) طی 8 جلسه 120 دقیقهای آموزش شناختی ـ رفتاری کلاسیک را دریافت کردند. نتایج درون و بینآزمودنی حاصل از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و واریانس چندمتغیری نشان دادند که ارائه آموزش بر بهبود میانگین نمرات استرس شغلی و حیطههای آن تاثیر پایدار داشته است (01/0 P). در عین حال، نتایج آزمون تعقیبی شفه بیانگر آن بود که آموزش شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی بر بهبود میانگین نمرات کلی استرس شغلی و حیطههای حمایت سرپرست، ارتباط و تغییرات موثرتر از آموزش شناختی ـ رفتاری بوده است (01/0 P). نتیجهگیری شد که آموزش، بهخصوص آموزش شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی متناسب با فرهنگ ایرانی بر بهبود استرس شغلی و حیطههای آن موثر است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
the present study was to comparing the effectiveness of mindfulness based cognitive training (MBCT) adjusted for Iranian culture and cognitive- behavioral training on job stress and its components in employees of service companies. In this research, using quesi experimental method, 54 employees were selected and randomly assigned into the 2 experimental groups and control (18 per a group), and were assessed in pre-test, post-test and follow up by the Health and Safety Executive (HSE, 1999) job stress questionnaire. First experimental group received 8 sessions of adapted mindfulness based cognitive training (MBCT) for Iranian culture, while second experimental group received 8 sessions of cognitive-behavioral training (CBT), each session took 120 minutes. The results of the within and between subjects from analysis of Repeated Measures and MANOVA revealed that training have a significant effect on enhancement of job stress and its components (P 0.01). The post hoc test also revealed that MBCT was more effective than CBT in total scores job stress and dimensions of managerial support, relationships and changes (P 0.01). It is concluded that MBCT affect on enhancement of job stress and its components, significantly. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
داریوش جلالی | dariush jalali دانشگاه آزاد اسلامی
اصغر آقایی | asghar aghaei دانشگاه آزاد اسلامی
هوشنگ طالبی | hooshang talebi دانشگاه اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
محمدعلی مظاهری | mohammad ali mazaheri دانشگاه شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://scj.sbu.ac.ir/index.php/Careercounseling/article/view/3344 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1101/article-1101-381208.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
علوم اجتماعی و رفتاری |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|