مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، جلد ۶، شماره ۱۰، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی زیرساخت‌های فرهنگی آموزشی در طراحی و اجرای محیط‌های یادگیری الکترونیکی
چکیده فارسی مقاله فرهنگ به­طور کلی و ارزش­ها و نرم­های غالب در یک جامعه با ترسیم مطلوبیت‌ها ، قالب ها و حتی فرایند‌ها نقش مهمی در ایجاد و شکل‌دهی فعالیت‌ها، شیوه‌ها و فناوری‌های آموزشی ایفا می‌کنند.لازم به ذکر است که فناوری ها پدیده‌ های خنثی نیستند؛ بلکه پدیده های مختص به فرهنگ است که در بطن زمینه‌های فرهنگی ایجاد می‌شوند. فناوری‌های آموزشی برآمده و متأثر از فرهنگ و زمینه‌ای هستند که در آن محیط شکل گرفته‌اند و بالطبع منعکس­کننده خصیصه‌ها، انتظارات و نیازهای خاص آن جامعه می‌باشد. بنابراین معرفی و آوردن فناورهایی (مانند CMS, LMS و غیره که با نرم­های متفاوت با نرم­های ما طراحی شده­اند) می‌تواند پاردایم‌ها و جریان‌های فکری غالب را به چالش بکشد. از این رو بسیاری مهم­ترین پیش ‌نیاز آموزش الکترونیکی را تغییر پارادیم‌های فرهنگی آموزشی می‌دانند. این مقاله تلاشی جهت بحث و بررسی مؤلفه‌های فرهنگی - آموزشی در طراحی و کاربست یادگیری الکترونیکی می‌باشد. شناخت صحیح بسترها و مؤ لفه‌های فرهنگی- آموزشی کشور خودمان در کنار شناسایی زیرساخت‌های فرهنگی-آموزشی فناوری‌های عرضه شده می تواند عاملی مهم و کلیدی در طراحی، کاربست و در نهایت بومی کردن این فناوری‌ها می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرهنگ، یادگیری الکترونیکی، ابعاد فرهنگی،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله داود معصومی | davood masoumi
دانشگاه گوتنبرگ سوئد

بتول معصومی | batool masoumi
پیام نور واحد بناب


نشانی اینترنتی http://scj.sbu.ac.ir/index.php/JMPES/article/view/6255
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1091/article-1091-381077.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات