|
مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۳۷-۴۴
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی شدت مشکلات پژوهشی قبل و بعد از مداخلات اداری و مدیریتی از دیدگاه اعضای هیأت علمی و محققین دانشگاه علوم پزشکی قم، سال ۱۳۸۷-۱۳۸۳ |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه وهدف: پژوهشهای انجام شده به ویژه در دهه اخیر، نشاندهنده این واقعیت است که همیشه موانعی بزرگ در راه انجام پژوهش وجود داشته است. کشورهایی که خواستار رقابت در عرصه جهانی هستند، بایستی موانع و تنگناهای موجود را برطرف و جاذبههای لازم را برای تحقیقات ایجاد نمایند. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخلات اداری و مدیریتی، بر موانع و مشکلات در راه انجام پژوهش از دیدگاه اعضای هیأت علمی و محققین دانشگاه علوم پزشکی قم، انجام گرفت. روش بررسی: این مطالعه به صورت نیمهتجربی ( قبل و بعد) روی کلیه اعضای هیأت علمی و پژوهشگرانی که قبل و بعد از مداخله حداقل در یک طرح تحقیقاتی مجری یا همکار اصلی بودهاند؛ انجام شد. مداخله شامل مداخلات مدیریتی و اداری بوده است. جمعآوری دادهها توسط پرسشنامهی خود ایفا، در دو مرحله قبل و بعد از مداخله به منظور رسیدن به اهداف پژوهش انجام گرفته است. این پرسشنامه حاوی اطلاعات شخصی و اطلاعاتی در خصوص مشکلات پژوهشی در چهار حیطهی تهیه و تدوین طرح تحقیقاتی، اجرای طرح تحقیقاتی، مشکلات مدیریتی – اداری و فردی بود. تجزیه وتحلیل دادهها با استفاده از Pair T-Test انجام شد، و 05/0P< سطح معنیداری اختلافها تلقی گردید. یافتهها: بر طبق این مطالعه میانگین شدت مشکلات پژوهشی در حیطههای تهیه و تدوین طرح پژوهشی، اجرای طرح تحقیقاتی، اداری- مدیریتی و مشکلات فردی قبل و بعد از مداخله اختلاف معنیداری داشتند (001/0P<). در حیطهی تهیه و تدوین طرح پژوهشی؛ عدم وجود بانک اطلاعاتی مفید در دانشگاه، در زمینهی اجرای طرح تحقیقاتی؛ کمبود اعتبارات، در حیطهی اداری- مدیریتی؛ عدم آگاهی مسئولین حسابداری از روند اجرای فعالیتهای مرتبط، در حیطهی مشکلات فردی؛ عدم وجود انگیزه کافی و پایدار برای تحقیق، از بیشترین شدت برخوردار بودند که پس از مداخله از شدت آنها به طور معنیداری کاسته شد. نتیجهگیری: به نظر میرسد که مقررات اداری، کمبود بودجه تحقیقاتی، حجم کار زیاد، عدم وجود انگیزه و مهارتهای فردی از جمله عواملی هستند که مانع از انجام فعالیتهای پژوهشی میگردند، ولی نتایج مطالعه حاضر نشان داد که با اصلاح شیوههای اداری و مدیریتی و برنامهریزی متناسب با مشکلات موجود، میتوان موانع را برطرف و از شدت مشکلات کاست. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Study of the Magnitude of the Research Problems before and after the Administrative and Management Interventions from the Faculty Members and Researchers' Viewpoint at Qom University of Medical Sciences , Qom, Iran, during 2004-2008 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: The examination of the research attractions in developed counties, and deficiencies and constraints in conducting researches can reveal invaluable implications. The researches carried out in recent decades are indicative of the fact that there have always been major constraints during the research conduction. Those countries which aspire to compete in the world should remove all the constraints and barriers, and attract the necessary attention on researches. Thus, the current study was intended to find the problems and limitations, and offer the needed interventions so as to overcome those problems. Methods: This study was a quasi-experimental (pre and post) one. The participants of the study included those faculty members and researchers who had conducted at least a project as an administrator or a major contributor before and after intervention. In order to gather data, a self-designed questionnaire was filled in two phases; before and after the interventions. The questionnaire included demographics and information about research problems in the four areas of Research Project Preparation (RPP), Research Project Conduct (RPC), Administrative-Management and Personal Problems. Descriptive statistics and various statistical procedures tests were utilized to analyze the data. Results: The findings revealed that the mean of the magnitude of the research problems in RPP, RPC, administrative management and personal problems was a significant difference (P<0.001) before and after intervention. In RPP, lack of beneficial database bank in university, in RPC lack of budget, in Administrative-Management lack of knowledge accountant about corresponding activity and in Personal Problems lack of enough motivation for research were all having the highest intensity. Thus, after intervention the magnitude of the problem was reduced. Conclusion: In conclusion, it seems that bureaucratic rules, shortage of research budget, heavy work load, lack of motivation, and personal skills are the reasons which hinder doing research activities. But the findings of this current study reveal that through reforming the administrative-management procedures and appropriate planning with regard to the current problems we can overcome the barriers and ameliorate the magnitude of the problems. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
شمسی دارابی | sh darabi qom university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی قم سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
علیرضا کوهپایی | ar koohpaie qom university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی قم سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
محمد حسین یوسفی | mh yosefi qom university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی قم سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
طاهره کمیلی موحد | t komali qom university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی قم سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
هدی احمری طهران | m ahmari tehran qom university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی قم سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
معصومه رحمانی | m rahmani qom university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی قم سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-210&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|