این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 23 مهر 1404
مجله دانشکده پزشکی اصفهان
، جلد ۳۴، شماره ۴۱۱، صفحات ۱۴۹۶-۱۵۰۶
عنوان فارسی
بررسی تأثیر برنامهی آموزش از راه دور بر دانش و نگرش پزشکان عمومی متقاضی خدمت در برنامهی پزشک خانواده در مناطق شهری استان اصفهان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: توانمندسازی پزشکان عمومی متقاضی شرکت در برنامهی پزشک خانواده، میتواند دستیابی به اهداف این برنامه را تسهیل نماید. هدف از انجام این تحقیق، ارزیابی میزان تغییر دانش و نگرش پزشکان عمومی، بعد از اجرای یک برنامهی آموزش از راه دور بود. روشها: در یک مطالعهی کارآزمایی میدانی مورد- شاهدی در سال 1392، تعداد 140 نفر پزشک عمومی متقاضی شرکت در اجرای برنامهی پزشک خانواده در مناطق شهری بالای 20 هزار نفر استان اصفهان، به صورت تصادفی در دو گروه 70 نفره، انتخاب شدند. به گروه مورد، یک کتابچه (در مورد برنامهی اصلاح نظام سلامت) ارایه گردید، اما به گروه شاهد، هیچ بستهی آموزشی داده نشد. هر دو گروه، قبل و بعد از اجرای طرح، با استفاده از پرسشنامهی خود ساخته با روایی مناسب (Cronbach's alpha 82/0)، از نظر دانش و نگرش نسبت به برنامه، تحت ارزیابی قرار گرفتند. دادهها در نرمافزار SPSS و با استفاده از آزمونهای آماری Paired t و Mix ANCOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: سه ماه بعد از توزیع بستهی آموزشی، میانگین نمرهی دانش در گروه مورد، به طور معنیداری افزایش یافت و از 61/1 ± 33/6 به 03/2 ± 85/13 رسید (050/0 > P). همچنین، میانگین نمرهی نگرش در گروه مورد، به طور معنیداری از 00/3 ± 90/52 به مقدار 76/3 ± 14/66 افزایش و نگرش شرکت کنندگان بهبود یافت (050/0 > P). با انجام آزمون Repeated measures ANOVA، متغیرهای سن، جنس، سابقهی کار و نوع استخدام، تأثیر معنیداری در تغییرات نمرهی دانش و نگرش نداشتند. نتیجهگیری: با آموزش از راه دور، میزان دانش و نگرش پزشکان عمومی نسبت به اهداف برنامهی اصلاح نظام سلامت، به طور معنیداری نسبت به گروه شاهد افزایش یافت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اصلاح نظام سلامت، پزشک خانواده، آموزش از راه دور، ایران،
عنوان انگلیسی
The Effect of Distance Education on Knowledge and Attitude of General Practitioners Who Applied to Participate in Family Physician Program in Urban Areas of Isfahan Province, Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Empowerment of general practitioners (GPs) applicant to participate in family physician (FP) program should be facilitated to achieve defined aims. This study aimed to assess the changes in knowledge and attitude marks of general practitioners before and after one distance education course. Methods: In a field randomized trial study containing control group in 2013 in Isfahan province, Iran, 140 general practitioners who applied to participate in family physician program in more than 20 thousands population urban areas were randomly selected and devided to 2 equal groups. In interventional group, booklets on health sector reform were given out but no intervention was done in control group. Both the two groups were assessed before and after the distribution of booklets about practitioners’ knowledge and attitude by a researcher-designed questionnaire. The Cronbach’s alpha reliability coefficient was 0.82. Data was analyzed using paired-t and mixed ANCOVA tests via SPSS software. Findings: 3 months after giving booklets out in intervention group, the mean of knowledge mark raised significantly from 6.33 ± 1.61 to 13.85 ± 2.03 (P < 0.05) and the mean of attitude mark improved significantly from 52.90 ± 3.00 to 66.14 ± 3.76 (P < 0.05). There was no significant difference in control group. The variables such as age, sex, service record and type of service of general practitioners had not correlation with changes in knowledge and attitude marks. Conclusion: After distance education, the general practitioners’ knowledge and attitude increased markedly.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رضا خدیوی | reza khadivi
دانشیار، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
شهاب الدین میلانی | shahab aldin milani
دانشجوی پزشکی، کمیته ی تحقیقات دانشجویی، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
مریم کریمی خوزانی | maryam karimi khozani
دانشجوی پزشکی، کمیته ی تحقیقات دانشجویی، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
نرگس معتمدی | narges motamedi
متخصص پزشکی اجتماعی، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
طاهره مقدس | tahereh moghadas
مرکز آموزش تیم سلامت، معاونت بهداشتی، مرکز بهداشت استان اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/5857
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-378776.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات