مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۱۱۱-۱۲۱

عنوان فارسی عوامل مؤثر بر نمرات ارزشیابی اساتید از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: از وظایف مهم دانشگاه‌های علوم پزشکی، ارزشیابی از فعالیت‌های آموزشی مدرسین است که داده‌های مورد نیاز جمع‌آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد و نتایج آن به منظور ارتقای روش تدریس و آموزش به اطلاع آنان خواهد رسید. این مطالعه با هدف بررسی عوامل مؤثر بر نمرات ارزشیابی اساتید از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان انجام گردید. روش‌ها: این مطالعه از نوع توصیفی-مقطعی بود. جامعه مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان بودند که حداقل یک نیمسال تحصیلی را گذرانده بودند و با فرایند ارزشیابی استاد آشنا بودند. تعداد 384 نفر از دانشجویان به صورت تصادفی انتخاب شده و وارد مطالعه شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه‌ای شامل سؤالات دموگرافیک و سؤالات مربوط به عوامل مؤثر بر ارزشیابی استاد از دیدگاه دانشجویان بودند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از شاخص‌های میانگین و انحراف معیار و آزمون‌های آماری کولموگروف اسمیرنوف، یو من ویتنی و کروسکال والیس استفاده گردید. نتایج: مهم‌ترین عوامل مؤثر بر نمره ارزشیابی اساتید از دیدگاه این دانشجویان، تسلط استاد بر موضوع درس (میانگین 8/0±53/4)، توانایی و قدرت استاد در تفهیم مطالب درسی (میانگین 78/0±52/4)، رعایت تناسب بین محتوای درسی و سؤالات امتحانی (میانگین 79/0±40/4) و کم اهمیت‌ترین آنها شامل جنس (میانگین01/1±48/3)، سن استاد (14/1±28/3) و برگزاری آزمون‌های سنجش پیشرفت تحصیلی استاد (42/1±1/3) بود. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های این مطالعه، توانمند نمودن اساتید در زمینه روش‌های تدریس مؤثر و همچنین آموزش مهارت‌های ارتباطی با دانشجویان ضروری به نظر می‌رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزشیابی استاد، دیدگاه، اساتید، دانشجویان، عوامل مؤثر

عنوان انگلیسی Factors affecting teacher evaluation scores: the students` viewpoints of Kurdistan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: One of the main tasks of universities of medical sciences is teacher evaluation. During the evaluation process, the required data are collected and analyzed. Then the teachers are informed about the results in order to improve their teaching methods. This study was performed to determine the factors affecting teacher evaluation scores from the viewpoint of the students in Kurdistan University of Medical Sciences. Methods: This cross-sectional study was performed on all the students of Kurdistan University of Medical Sciences who had passed at least one semester and were familiar with the process of teacher evaluation. A number of 384 of students were selected randomly. The data collection tools were a demographic questionnaire and a questionnaire containing items on the factors influencing teacher evaluation scores. The data were analyzed using descriptive statistics as well as Mann-Whitney U and Kruskal-Wallis tests. Results: The most important factors affecting the scores of teachers’ evaluation from the viewpoint of the students were: teachers' knowledge on the subject matter (4.53±0.8 out of 5), teachers' ability to convey the lessons (4.52±0.78), compatibility of class content material and final exam questions (4.40±0.79) and the least important of these factors were gender (3.48±1.01), teachers' age (3.28±1.14) and conducting tests to measure academic achievement of faculty members (3.1±1.42). Conclusion: According to the findings, empowering the faculty members regarding their teaching abilities and their communication skills seem to be necessary.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احمد وهابی | ahmad vahabi
.  assistant professor, department of laboratory sciences, school of para-medicine, kurdistan university of medical sciences, sanandaj, iran. email vahabiahmad@gmail.com
دکتر احمد وهابی استادیار ، گروه علوم آزمایشگاهی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران. vahabiahmad@gmail.com
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کردستان (Kordestan university of medical sciences)

سمیه رحمانی | somayyeh rahmani
expert, students research committee, department of public health, school of health, kurdistan university of medical sciences, sanandaj, iran.email somayyeh29@gmail.com
سمیه رحمانی کارشناس ، کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران. somayyeh29@gmail.com ؛
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کردستان (Kordestan university of medical sciences)

شیوا رستمی | shiva rostami
expert, students research committee, department of public health, school of health, kurdistan university of medical sciences, sanandaj, iran. email rostamis491@gmail.com
شیوا رستمی کارشناس ، کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران. rostamis491@gmail.com ؛
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کردستان (Kordestan university of medical sciences)

بشری وهابی | boshra vahabi
student of medicine, students research committee, school of medicine, kurdistan university of medical sciences, sanandaj, iran. email boshravahabi@gmail.com
بشری وهابی دانشجوی پزشکی ، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران. boshravahabi@gmail.com ؛
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کردستان (Kordestan university of medical sciences)

مبین حسینی | mobin hosseini
msc student, department of psychology, school of educational sciences and psychology, islamic azad university, sanandaj branch, sanandaj, iran. email hmobin3@gmail.com
مبین حسینی دانشجوی کارشناسی ارشد ، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج ، سنندج، ایران. hmobin3@gmail.com ؛
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی سنندج (Islamic azad university of sanandaj)

دایم روشنی | daem roshani
assistant professor, social determinants of health research center, kurdistan university of medical sciences, sanandaj, iran. email daemroshani@gmail.com
دکتر دائم روشنی استادیار ، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، گروه اپیدمیولوژی و آمار، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران. daemroshani@gmail.com
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت


نشانی اینترنتی http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1419-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/39/article-39-378460.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده ارزشیابی استاد
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات