مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۱-۸

عنوان فارسی هم‌دلی دستیاران رشته‌های مختلف پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در برخورد با بیمار
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هم‌دلی، هنر درک احساسات افراد است بدون این که لحن صحبت و یا رفتار حاکی از ترحم و دلسوزی باشد. با توجه به اهمیت هم‌دلی در فرآیند مراقبت از بیماران این مطالعه با هدف بررسی هم‌دلی دستیاران رشته‌های مختلف پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در برخورد با بیمار برای برنامه‌ریزی‌های مداخله ای احتمالی در آینده انجام شد. روش‌ها: این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی در سال 1392 در شهر اصفهان انجام شد. کلیه دستیاران پزشکی به روش سرشماری وارد مطالعه شدند(286 نفر). شرکت‌کنندگان مقیاس هم‌دلی پزشک جفرسون (Jefferson Scale of Physician Empathy) را و پرسشنامه ویژگی‌های جمعیت شناختی را تکمیل کردند. مقیاس هم‌دلی از نوع خودگزارشی و دارای 20 آیتم با مقیاس لیکرت 5 درجه‌ای است.کلیه اطلاعات به دست آمده با استفاده از آمارهای توصیفی، آزمون من ویتنی و کروسکال والیس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج: در نهایت 274 پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت، میانگین نمره هم‌دلی در کل نمونه 82/8±62/76( از مجموع 100نمره) به دست آمد. آزمون من ویتنی رابطه معناداری بین نمره هم‌دلی و جنسیت نشان نداد (19/0p=). از بین گروه‌های شرکت‌کننده، دستیاران روانپزشکی بیش‌ترین (96/8±64/82) و دستیاران ارتوپدی( 72/5±61/72) کم‌ترین میانگین نمره هم‌دلی را کسب نمودند. بین نمره هم‌دلی در رشته‌های مختلف تحصیلی دستیاران تفاوت معناداری وجود داشت (015/0p=). نتیجه‌گیری: با توجه به ارتباط معنادار هم‌دلی با رشته تحصیلی دستیاران، می‌توان گفت هم‌دلی تحت تأثیر فضای آموزش بالینی در گروه‌ها قرار می‌گیرد و یک موضوع قابل آموزش به دانشجویان است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هم‌دلی، دستیاران پزشکی، دانشجویان پزشکی، بیمار

عنوان انگلیسی Residents’ Empathy with Patients in Isfahan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Empathy is the art of understanding people's feelings such that the tone or behavior does not imply sympathy. Considering the importance of empathy in the process of caring patients, this study was designed to assess empathy with patients among medical residents in different specialties in Isfahan University of Medical Sciences for possible future intervention planning. Methods: This descriptive-correlational research was performed in Isfahan City in 2013. All residents were selected through census method (286 people). Participants filled out the Jefferson Scale of Physician Empathy and demographic information questionnaires. The empathy scale is a 20-item self-report five point Likert scale. The collected data were analyzed using descriptive statistics and Mann-Whitney and Kruskal-Wallis test. Results: Ultimately, 274 questionnaires were analyzed. The mean score of empathy in the total sample was 76.62±8.82 (total=100). Mann-Whitney test did not show a significant correlation between empathy score and gender (p=0.19). Psychiatry residents had the highest (82.8±64.96) and orthopedics residents received the lowest (72.5±61.72) mean score. There was a significant difference between empathy scores among residents in different specialties (P=0.015). Conclusion: Regarding the significant correlation of residents’ empathy score and field of study, it could be concluded that empathy is influenced by the clinical education environment and is a teachable subject for medical students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Empathy, Medical residents, Medical Students, Patient

نویسندگان مقاله غلامرضا خیرآبادی | gholamreza kheirabadi
 assistant professor, behavioral sciences research center, school of medicine, isfahan university of medical sciences. email kheirabadi@bsrc.mui.ac.ir
دکتر غلام رضا خیرآبادی دانشیار ، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. kheirabadi@bsrc.mui.ac.ir
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

لعیا گلشنی | laya golshani
medical student, department of psychiatry, school of medicine, isfahan university of medical sciences. email lgolshani@yahoo.com
لعیا گلشنی، دانشجوی پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران lgolshani@yahoo.com ؛
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

نسرین مسایلی | nasrin masaeli
psychologist, behavioral sciences research center, school of medicine, isfahan university of medical sciences. email masaeli@bsrc.mui.ac.ir
نسرین مسائلی، روانشناس، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران masaeli@bsrc.mui.ac.ir ؛
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

درنا خیرآبادی | dorna kheirabadi
medical student, department of psychiatry, school of medicine, isfahan university of medical sciences. email dooorna2006@yahoo.com
درنا خیرآبادی، دانشجوی پزشکی،، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران dooorna2006@yahoo.com ؛
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

مهدخت حاجی رحیمی | mahdokht hajrahimi
medical student, department of psychiatry, school of medicine, isfahan university of medical sciences. email mahdokht_rahimi@yahoo.com
مهدخت حاجی رحیمی، دانشجوی پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران mahdokht_rahimi@yahoo.com ؛
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

مریم یاحی | mahdokht hajrahimi
medical student, department of psychiatry, school of medicine, isfahan university of medical sciences. email maryam.yahay@gmail.com
مریم یا حی، دانشجوی پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران maryam.yahay@gmail.com
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-495-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/39/article-39-378385.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی مبتنی بر نیازهای جامعه
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات