مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۸، شماره ۵، صفحات ۱۹-۲۵

عنوان فارسی مقایسه تأثیر آموزش روتین و ویدئو سی‌دی بر سطح اضطراب بیماران، قبل از عمل جراحی عمومی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: اضطراب از جمله مشکلات روحی قبل از جراحی‌ است. ارائه اطلاعات و آموزش به بیمار را می‌توان به‌عنوان جزء حیاتی مراقبت‌های پرستاری در جهت کاهش اضطراب نام برد. این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر آموزش روتین و ویدئو سی‌دی بر سطح اضطراب بیماران، قبل از عمل جراحی عمومی ‌انجام شد . روش بررسی: در این پژوهش نیمه‌تجربی، 60 بیمار کاندید اعمال جراحی به‌صورت تصادفی در 3 گروه 20 نفره قرار گرفتند . تمام بیماران در روز بستری، پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه اسپیل برگر (Spielberger) را تکمیل کردند . سپس در گروه‌های آزمون، آموزش به دو صورت سخنرانی و ویدئو سی‌دی در روز قبل از عمل به بیماران داده ‌شد. در ادامه، 2 ساعت قبل از عمل، پرسشنامه Spielberger مجدداً توسط بیماران تکمیل ‌شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های تی، آنالیز واریانس و توکی تجزیه و تحلیل شدند . سطح معنی‌داری، 05/0> p در نظر گرفته شد. یافته‌ها: میانگین نمره اضطراب کل در روز قبل از عمل در سه گروه، تفاوت آماری معنی‌داری نداشت (51/0 (p= ، ولی بین 3 گروه از نظر اضطراب در 2 ساعت قبل از عمل، تفاوت معنی‌داری مشاهده گردید (032/0> p ). همچنین آزمون تعقیبی توکی، تفاوت معنی‌داری را بین دو گروه آموزش و شاهد نشان داد (01/0> p ). نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد آموزش روتین و آموزش ویدئویی هر دو باعث کاهش سطح اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی می‌شود، لذا پیشنهاد می‌گردد این آموزش‌ها جزء اقدامات پرستاری قبل از جراحی قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، اضطراب، جراحی، روتین، ویدئو سی‌دی

عنوان انگلیسی Comparison of Routine Education and Video CD on Anxiety Level before General Surgery
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Anxiety is one of the psychological problems before surgery. Providing information and training of patients are vital components of nursing care for reducing anxiety level. This study was performed aiming at comparing routine education and Video CD on anxiety level before general surgery. Methods : In this study, 60 surgery candidate patients were randomly assigned into three 20 person groups. All patients completed demographic data and Spielberger questionnaires in their admission day. Then, Patients’ education was performed by two methods of lecture and video CD in the day before surgery. Then, patients again completed Spielberger questionnaire two hours before surgery. Data were analyzed using t-, ANOVA, and Tukey tests. A p< 0.05 was considered significant. Results: The mean total score of anxiety in three groups, in the day before surgery had no significant difference (p=0.51), but, a significant difference was seen among the three groups, in terms of anxiety 2 hour before surgery (p< 0.032). Also, Tukey test showed a significant difference between the education and control groups (p< 0.01). Conclusion: The results of this study showed that both routine and video CD educations decrease anxiety level before surgery. It is suggested that these educations to be placed in nursing care before surgery
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education,Anxiety,General Surgery,Routine,Video CD

نویسندگان مقاله ندا میرباقر آجرپز | neda mirbagher ajorpaz
kashan university of medical sciences
علوم پزشکی کاشان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)

احمد ایزدی | ahmad ezadi
imam hossein university
دانشگاه امام حسین
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه جامع امام حسین (Imam hosseyn university)

سعیده حیدری | saeedeh heidari
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-96&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات