Journal of Reproduction and Infertility، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۳۴۹-۳۶۲

عنوان فارسی سقط جنین و دین زرتشتی
چکیده فارسی مقاله در این مقاله، روایی یا نارواییِ سقط جنین در دین زرتشتی بررسی شده است. برای دقت هر چه بیش‌تر، این بررسی در دو حوزه‌ مجزا انجام شده است: یکی در سنت کهن زرتشتی که عبارت است از مجموعه‌ای آمیخته از آموزه‌های زرتشت با پندارهای کهن اسطوره‌ای و دیگری در حوزه آموزه‌های ناب زرتشت که مشخصاً در گاهان به یادگار مانده است. سقط جنین در آموزه‌های سنت کهن زرتشتی به تمامی مردود و ناروا شمرده شده است؛ زیرا این عمل هم کشتن آگاهانه است و هم باعث آلودگی با نسا (مردار) می‌شود. اما در آموزه‌های ناب زرتشت، هیچگونه تصریحی دال بر مسایل شرعی از قبیل روایی یا ناروایی سقط جنین وجود ندارد. اما آنچه در آموزه‌های او جلب نظر می‌کند، نگرش ژرف و بسیار اخلاقی آن به انسان است. فهم و درک موضع زرتشت در برابر عمل سقط جنین، هنگامی میسر است که از دریچه منطق کلی آموزه‌های وی به این موضوع نگریسته شود. زرتشت، جهان را عرصه کارزاری فراگیر میان نیکی‌ها و بدیها می‌بیند و معتقد است که بهترین کنشها از اَشَه ناشی می‌شود که می‌توان آن را راستی و پاکی و نظم بنیادینِ گیتی معنا کرد. در باور زرتشت، همه موجودات هستی و از جمله انسان، از آنجا که آفریدگان اهوره مزدایند، در سرشت خود بر مدار آشه می‌گردند و بنابراین ارجمندند. در این ساختار، نقطه عزیمت منش هر انسانی که پا به عرصه گیتی می‌نهد، جز خوبی و پاکی نیست؛ و البته همو چندان آزاد و یله است که می‌تواند برخلاف سرشت اهورایی خود، از مدار اشه خارج شود و به بدی و پلیدی بگراید و یا برعکس، در راه اشه گام بردارد و با هر کنشی، هستی را نو گرداند. در نتیجه می‌توان به سهولت دید که در نگرش زرتشت، عمل سقط جنین به معنی نابود کردن موجودی است که هم در سرشت خود، اهورایی است و هم می‌تواند با اَشوئی، بر دامنه قدرت نیکی‌ها در جهان بیفزاید. یعنی از چشم انداز دین زرتشت عمل سقط جنین میان دو حد نوسان دارد: یا موجودی ذاتاً اهوارایی از میان رفته است یا موجودی که می‌تواند بنا به سرشت خود، اهورایی‌تر هم گردد، کشته شده است. و معلوم باشد که این هر دو، محکوم و ناپسند هستند. با این اوصاف، در آموزه‌های زرتشت، سفارش همواره‌ای به اصل خردورزی در تمامی امور هست که براساس آن می‌توان عمل سقط جنین را در شرایطی خاص، روا دانست و آن نیست مگر هنگامی که دانش روز، بنا به مصالحی، چنان کاری را تجویز گرداند. به عبارت دیگر، از منظر «دین زرتشت»، هرگاه دانش زمانه، انجام کاری را ایجاب کند، باید به آن پرداخت و شایسته نیست تا در چنین مواردی، به بهانه پایبندی بر سنت‌های ناخردامندانه، از گردیدن بر مدار دانش و خرد، ابا کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Abortion and Zoroastrianism
چکیده انگلیسی مقاله The righteousness or unrighteousness of abortion is evaluated in this article. For a more précised look, this study has been performed in two separate domains: In the ancient tradition of Zoroastrianism which is a collection of the teachings of Zoroaster mixed with ancient mythical notions and perceptions and the other is the domain in which the pure teachings of Zoroaster which specifically have been passed down in Gathas or the holy songs of Zarathustra or Zoroaster. Abortion has been counted as unrighteous in the ancient tradi-tions of Zoroastrian teachings, as this act is both a deliberate murderous act and it also pollutes the Earth with a cadaver. However, in pure Zoroasters teachings, there is no direct mention of the legalities of abor-tion such as its righteousness or unrighteousness. However, what is quite fascinating in his teachings, is a profound outlook and a very ethical view towards human beings. The comprehension and realization of Zoroasters position towards abortion is possible only when one looks at this issue from the common sense prevalent in his teachings. Zoroaster sees the world as a pervasive battlefield between the bad and the good and he believes that the best deeds or actions, originate from Asha, which can be interpreted as righteous-ness, purity or chastity and the fundamental order governing the universe. In Zoroasters beliefs, all creatures of the universe, including man, are the creations of Ahura Mazda and they rotate around Asha in their self and therefore deserve reverence. In this system, the starting or departure point for the mien or manner of any human that steps in to this world, is nothing but virtue and purity; and (s)he is so free and unfettered that (s)he can egress its orbit around Asha, against it celestial self, and turn to evil and wickedness or vice versa and step onto the path of Asha and renovate or rejuvenate the universe by each deed. Therefore, one can easily see that in the views of Zoroaster, abortion is the destruction of a being of derive entity in his/her self that can widen the boundaries and strength of goodness in the world. This means that, in Zoroastrianisms outlook abortion swings between two boundaries: Either an innately celestial being has been murdered or a being, which according to his/her innate, could have become more celestial, which both acts are obscene and denounced. According to these statements, in Zoroasters teachings there is always a recommendation to the application of the principles of rationality in all matters, which based on this rationality one can allow abor-tion under some circumstances that are indicated by the achievements of science. In other words, in Zoroast-rians religion outlooks, whenever the contemporary science indicates an action, we should follow that and it is not approved to evade it, by excuses such as commitment to (unwise and insensible) traditions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://www.jri.ir/article/200
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/128/article-128-377030.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات