Journal of Reproduction and Infertility، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۳۴۳-۳۴۹

عنوان فارسی سقط جنین در مسیحیت
چکیده فارسی مقاله در میان مسائل اخلاقی مجموعه عهد جدید هیچ ذکر صریحی از سقط جنین به میان نیامده است. با این همه، از همان آغاز، دانشمندان و فرقه¬های مسیحی به مسئله سقط جنین توجه نشان داده‌اند. به اعتقاد کلیسای کاتولیک رم، جنین از لحظه انعقاد نطفه، انسانی کامل است و حق حیات دارد؛ از این رو، این کلیسا از آغاز پیدایش جنین، هرگونه اقدام به سقط جنین را نکوهش کرده است. در دیداخه، یکی از نخستین کتاب‌های راهنمای تعالیم مسیحی، چنین آمده است: «کودک را با سقط کردن نکش و باعث هلاکت نوزاد نیز نشو.» در یکی دیگر از اسناد مسیحی، سقط جنین از «گناهان نفرت‌انگیز» شمرده شده است. گرچه برخی از دانشمندان، دمیده شدن روح را ملاک جواز یا عدم جواز سقط جنین می‌دانستند، کلیسای کاتولیک در قرن نوزدهم رسماً این دیدگاه را رد کرد و اعلام کرد که جنین در هر مرحله‌ای که باشد، سقط آن ناروا است و ساقط کننده جنین به مجازات شرعی طرد محکوم می‌شود. یکی از مهم¬ترین اشکالاتی که به این عقیده کلیسای کاتولیک وارد شده این است که جنین ممکن است زندگی مادر را در خطر مرگ قرار دهد؛ اما مطابق آموزه فوق حتی در اینجا نیز نمی‌توان اقدام به سقط کرد. کاتولیک¬ها در پاسخ به این ایراد قاعده «نتیجه دوگانه» را برای حفظ جان مادر پیشنهاد کرده‌اند. بر طبق این قاعده، برای مثال، اگر زن بارداری به سرطان رحم مبتلا باشد، پزشک می‌تواند برای نجات جان وی رحم سرطانی را بیرون بیاورد. در اینجا پزشک و مادر، مرگ جنین را قصد نکرده‌اند، بلکه یک عمل مشروع را برای درمان بیماری وی انجام داده‌اند، گرچه نتیجه قهری آن مرگ جنین است. در مقابل دیدگاه کلیسای کاتولیک، بسیاری از دانشمندان پروتستان و ارتدوکس و دیگر فرقه‌های مسیحی به ویژه در دوران اخیر جنین را انسان بالقوه شمرده‌اند، که دارای حقوقی بر گردن زن باردار و دیگران است؛ با این همه در مواردی اسقاط آن نیز قابل توجیه است (مانند زمانی که جان مادر در خطر باشد). الهی¬دانان فمنیست، با ارائه تفسیر دیگری از رابطه جنین و مادر، اجازه داده‌اند که اگر بارداری برای مادر خطری به وجود آورد، وی به سقط آن اقدام کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سقط جنین، مسیحیت، حقوق مادر، اخلاق مسیحی

عنوان انگلیسی Abortion in Christianity
چکیده انگلیسی مقاله There is no clear mention of abortion in the moral teachings of the New Testament. Yet, from the very early times of Christianity, Christian sects and scholars have paid attention to this problem. The Roman Catholic Church believes that the fetus is a full human being, with a right to live, from the moment of conception; therefore this church has condemned all direct acts of abortion. Dida-che, a late first-century or early second-century manual of Christianity teachings, decrees that: “You shall not kill the embryo by abortion and shall not cause the newborn to perish.” In another Christian document, abortion is regarded as an abominable crime. Although some Christian scho-lars put forward the idea that abortion would be possible if the fetus has not developed a soul. The Roman Catholic Church in the nineteenth century rejected this idea formally, and decreed that abortion of any fetus is prohibited, and the person who performs it is condemnable to the canoni-cal penalty of excommunication. One of the most important challenges to this idea of Catholic Church is that a pregnancy may put the mother’s life at risk of death. According to this teaching, even in such cases, abortion is not allowed. Catholics in response to this problem have suggested the rule of "double effect", to save the life of the mother. For example, if a pregnant woman has uterine cancer or pregnancy in the fallopian tube, physicians may undertake procedures to save her life. In terms of the rule of double effect, the pregnant woman and her physician don’t intend the fetus’ death, and removing the cancerous uterus is a legitimate medical treatment for uterine cancer, even though it will result in her fetus’ death. By contrast, many Protestants, Orthodox and other theologians, especially in recent times, view the fetus as a potential human being, which lays significant claims to the pregnant woman and others. Yet, abortion can sometimes be justified (e.g., when the life of the mother is at risk). Some feminist theologians, that give another inter-pretation of the relation between the pregnant woman and her fetus, allow abortion if the pregnan-cy endangers the mother’s life.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://www.jri.ir/article/199
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/128/article-128-377029.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات