این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 14 آذر 1404
سلامت و مراقبت
، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۳۰-۳۸
عنوان فارسی
بررسی تأثیر آموزش الکترونیکی بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سکته مغزی
چکیده فارسی مقاله
چکیده زمینه و هدف: سکته مغزی به دلیل روند طولانی، مشارکت بیمار در امر مراقبت از خود را طلب مینماید. آموزش ناکافی و سن بالای بیماران باعث ضعف در خود مراقبتی و در نتیجه کاهش کیفیت زندگی این بیماران میگردد. آموزش الکترونیکی این امکان را فراهم میکند تا بیماران نوع جدیدی از ارتباط، مراقبت، آموزش و بیمار محوری را تجربه نمایند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش الکترونیکی بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سکته مغزی انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که با هدف تعیین تأثیر آموزش الکترونیکی بر کیفیت زندگی 64 بیمار مبتلا به سکته مغزی مراجعه کننده به بیمارستان الزهرا (س) شهر اصفهان در سال 1393 انجام شد. این بیماران به روش نمونه گیری آسان با توجه به معیارهای ورود و خروج از بخش داخلی اعصاب انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه 32 نفره تقسیم شدند. گروه مداخله به روش الکترونیک به مدت یک ماه آموزش داده شد. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سکه مغزی بود. قبل و بعد از مداخله داده های مربوط به کیفیت زندگی به وسیله پرسشنامه جمعآوری گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارspss و آزمونهای آماری توصیفی و تحلیلی (تی مستقل، تی زوجی) صورت گرفت. یافته ها: میانگین کیفیت زندگی قبل از مداخله در گروه مداخله 136.1 با انحراف معیار 34.8 و در گروه شاهد 139.7 با انحراف معیار 32.6 بود که تفاوتی را نشان نمیداد. پس از مداخله میانگین کیفیت زندگی در گروه مداخله 191 با انحراف معیار 35 و در گروه شاهد 148.3 با انحراف معیار 37.6 محاسبه شد که تفاوت معنی دار(p< 0.001) را نشان میداد. نتیجه گیری: آموزش الکترونیک موجب بهبود کیفیت زندگی در بیماران گروه مداخله گردید. به نظر میرسد دلیل آن افزایش نقش فعال بیماران در امر مراقبت از خود باشد. بیماران نوع جدیدی از آموزش را تجربه کرده و انگیزه آنان جهت یادگیری افزایش یافته بود که با توجه به منافع این شیوه آموزشی طراحی و به کارگیری آن در فرایند آموزش بیماران توصیه می گردد. پرستاران می بایست هر چه بیشتر با این نوع آموزش آشنا شده و از آن جهت آموزش به بیماران استفاده نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سکته مغزی، آموزش الکترونیک، کیفیت زندگی
عنوان انگلیسی
The Effect of E-Learning on the Quality of Life of Patients with Stroke
چکیده انگلیسی مقاله
Background & objectives: Stroke as a chronic disease requires patient’s participation in the care. Inadequate education and self-care deficit in older adults can weaken and reduce the quality of life in them. E-Learning enables a new type of relationship gives patients, care, education, and patient-centeredness and experience. This study aimed to investigate the effect of e-learning on the quality of life in patients with stroke. Methods: In this semi-experimental study, 64 patients who referred to Al-Zahra hospital, neurology ward, hospital in 2013, according to inclusion criteria. Participant was randomly allocated in two groups of control and experiment. In the intervention group electronic education was implemented for one month. Data were collected based on the demographic characteristic, Stroke specific quality of life scale (SS-QOL). The measurement was performed before and after the electronic learning. Data were analyzed using descriptive and inferential statistical tests of independent t-test and paired t-test. Results: At baseline, the mean scores of quality of life were not significantly different before intervention in the study and control groups. After intervention, quality of life score was significantly different between two groups. Mean scores of quality of life were 191 in the intervention group and 148.3 in control group (p< 0.001). Conclusion: Electronic education improves the quality of life of stroke patients in the intervention group after education. According to the benefits of electronic education, using and planning of this method is recommended.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Stroke, Electronic Education, Quality of Life
نویسندگان مقاله
وجیهه آتشی | vajihe atashi
department of nursing, faculty of nursing amp;amp; midwifery, isfahan university medical science
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
روح اله شیخ ابو مسعودی | rouhollah sheikh abumasoudi
department of management amp;amp; medical information, faculty member of administration
دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی
مریم مقیمیان | maryam moghimian
department of nursing, faculty of nursing amp;amp; midwifery
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی
مریم السادات هاشمی | maryam hashemi
department of critical care nursing, , faculty of nursing amp;amp;
گروه پرستاری ویژه، دانشکده پرستاری و مامایی
طیبه کریمی | tayebe karimi
department of nursing, faculty of nursing amp;amp;
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی
فهیمه کاشانی | fahimeh kashani
department of nursing, faculty of nursing amp;amp; midwifery
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی
قاسم یادگارفر | gasem yadegarfar
5. departmentepidemiology amp;amp; biostatistics, faculty of epidemiology amp;amp; biostatistics
گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی
نشانی اینترنتی
http://hcjournal.arums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-231&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1800/article-1800-375823.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
نیمه تجربی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات