مطالعات روانشناسی بالینی، جلد ۷، شماره ۲۵، صفحات ۵۷-۸۴

عنوان فارسی برنامه ایمن سازی تربیتی– اجتماعی با رویکرد آموزه های اسلامی: مقایسه اثربخشی و پایداری اثر آن با ایمن سازی در برابر استرس بر خطرپذیری دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی و میزان پایداری اثر برنامه ایمنسازی تربیتی– اجتماعی با رویکردآموزههای اسلامی با ایمنسازی در برابر استرس بر خطرپذیری دانشآموزان است. روش تحقیق روش تجربیبا طرح پیشآزمون – پسآزمون با دو گروه آزمایشی و گروه آزمایش بود. نمونهی پژوهش 94 دانشآموزدارای رفتار پرخطر بود که به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری مقیاس رفتارهایپرخطر زادهمحمدی و همکاران بود. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس کاهش معنادار را در میانگین نمرههایخطرپذیری دو گروه آزمایش، و نتایج آزمون توکی تفاوت معنادار در نتایج دو گروه را نشان داد. همچنینآزمون t زوجی نشان داد که اثر آموزش ایمنسازی تربیتی- اجتماعی مبتنی بر آموزههای اسلامی به مدتشش ماه پایدار است. این پایداری در برنامه ایمنسازی در برابر استرس ثابت نشد. یافتهها حاکی از آن استکه هر دو برنامه ایمنسازی تربیتی– اجتماعی مبتنی بر آموزههای اسلامی و ایمنسازی در برابر استرس رامیتوان به عنوان گزینههایی برای کاهش خطرپذیری دانشآموزان در نظر گرفت؛ لیکن برنامه ایمنسازیمبتنی بر آموزههای اسلامی پایداری اثر بیشتری دارد .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Socio-Educational Inoculation Program with Islamic Teachings Approach: Comparing the Effectiveness and Sustainability with the Stress Inoculation Training (SIT) on Risk taking students
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to compare the effectiveness and sustainability socio-educational inoculation program with Islamic teachings approach with the Stress Inoculation Training (SIT) on risk taking students. The research of method was experimental method by the design of pretest-posttest with two experimental groups and the control group. The sample was 54 students with risky behavior selected by random cluster sampling. The scale of measuring was risky behaviors (Zadeh Mohammadi et al.). The results of analysis of covariance indicated a meaningful decrease in mean risk taking scores for both groups, and Toki test results indicated a significant difference between two groups. Also, the paired T test indicated that the effect of education of Socio-Educational inoculation program with Islamic teachings approach is stable for six months. This sustainability was not established the Stress Inoculation Training. Findings indicate that that can be considered both the Socio-Educational inoculation program with Islamic teachings approach and the Stress Inoculation Training (SIT) as options for reducing Risk taking students, but was more effective sustainability in the Socio- Educational inoculation program with Islamic teachings approach.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله افسر خلیلی صدرآباد | khalili sadrabad
دکتری روان شناسی تربیتی دانشگاه امام رضا ع مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه امام رضا (Imam reza university)

فرامرز سهرابی |
استاد روان شناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

اسماعیل سعدی پور |
دانشیار گروه روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

علی دلاور |
استاد گروه روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

زهرا خوشنویسان |
استادیار گروه روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه امام رضا ع
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه امام رضا (Imam reza university)


نشانی اینترنتی http://jcps.atu.ac.ir/article_7132_62d9f5bc3705ceddb2c4fca0b872cfaa.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1161/article-1161-375799.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات