|
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۶۱-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی موانع اطلاع یابی از دیدگاه اعضای هیأتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز براساس بسط نظریه معنابخشی دروین (نظریه کاری) |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف این پژوهش بررسی موانع اطلاع یابی (در مراحل تشخیص نیاز، جستجوی اطلاعات، راهبرد جستجو و استفاده از اطلاعات) اعضای هیأتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز براساس بسط نظریه معنابخشی دروین (نظریه کاری) است. روش: روش تحقیق پیمایش توصیفی است. جامعه آماری کلیه اعضای هیأتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز مشتمل بر 288 نفر است. با استفاده از جدول مورگان 108 نفر به صورت تصادفی انتخاب شد. ابزار سنجش پرسشنامه محقق ساخته حاوی 32 سؤال است. برای بررسی روایی سؤالات از تحلیل ماده و تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان می دهد که بیشترین موانع اطلاع یابی در مرحله جستجوی منابع اطلاعاتی و سپس مرحله تشخیص نیاز اطلاعاتی است. استفاده از منابع اطلاعاتی و راهبرد جستجو هر دو در مرتبه سوم قرار دارند. آزمون فرضیه ها نشان می دهد، تشخیص نیاز اطلاعاتی رابطه مثبت و قوی با جستجوی اطلاعات و جستجوی اطلاعات رابطه مثبت و قوی با استفاده از اطلاعات دارد. همچنین استفاده از اطلاعات رابطه مثبت و قوی با تشخیص نیاز اطلاعاتی دارد. نتایج بیانگر این است که امکان شناسایی موانع در تمام مراحل اطلاع یابی براساس مدل بسط یافته معنابخشی وجود دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
An Investigation of Barriers to Information Seeking of Faculty Members of Islamic Azad University of Shiraz View Points Based on the Expansion of the Dervin’s Sense Making Theory (Kari’s Theory) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Purpose: The aim of this study was to investigate the barriers to information seeking behaviors (in the phases of needs identification, information seeking, designing search strategy formula, and using information) of faculty members of Islamic Azad University of Shiraz based on the expansion of Dervin’s sense making theory (Kari’s theory). Methodology: This is an applied study using the survey method. The subjects of the study were the full-time faculty members of Islamic Azad University of Shiraz being comprised of 288 people. 108 people were selected as the sample of the study by applying random sampling and using Morgan table. The measuring tool is a questionnaire comprised of 32 questions being designed by the researchers. Item analysis and Cronbach’s alpha were used to measure the validity and reliability, respectively. To analyze the data, descriptive and inferential statistics were used. Findings: The findings revealed that most of the information seeking barriers were found in the search for information resources phase and in the information needs identification phase. Using information resources and the searching strategy were among the other barriers. The results of the hypotheses testing revealed that recognition of information needs had a strong and meaningful relationship with the information seeking. And there was a strong and meaningful relation between the information seeking and the use of information. Information use also had a positive and strong relationship with the information needs. The results revealed that there is a possibility to identify the barriers in all stages based on the expansion of sense making model. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
ملیحه نیک کار |
زهیر حیاتی |
اعظم فارسی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://infosci.um.ac.ir/index.php/riis/article/view/43771 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1505/article-1505-375382.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|