پژوهش های روانشناسی بالینی و مشاوره، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه وضعیت سلامت روان پدران و مادران کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر شهر مشهد
چکیده فارسی مقاله هدف مطالعه حاضر، مقایسه وضعیت سلامت روان والدینِ دارای فرزند کم‌‌توان ذهنی آموزش‌پذیر و ابعاد مختلف آن شامل افسردگی، اضطراب، شکایت‌های جسمانی و اختلال در عملکرد اجتماعی می‌باشد. پژوهش حاضر، یک مطالعه پیمایشی بر روی 191 پدر و مادر دارای فرزند کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر (114= مادر و 77= پدر) است که فرزندان آن‌ها در 28 مدرسه استثنایی شهر مشهد در سال تحصیلی 88-1387 مشغول به تحصیل بودند. روش نمونه‌گیری، روش خوشه‌ای ـ تصادفی چند مرحله‌ای بود. پس از نمونه‌گیری، وضعیت سلامت روان آن‌ها به‌کمک پرسشنامه سلامت عمومی مورد ارزیابی قرار گرفت و مشخصات دموگرافیک آن‌ها نیز به کمک پرسشنامه محقق‌ساخته گردآوری شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی، آزمونt مستقل و آزمون غیرپارامتریک یومن‌ـ ویتنی به‌منظور مقایسه میانگین در دو گروه استفاده شد. از 191 پدر و مادر دارای فرزند کم‌توان ذهنی این مطالعه، تعداد مادران 114 نفر (6/59%) با میانگین سنی 38 و با دامنه سنی 25-58 سال و 2/62% آن‌ها بی‌سواد یا دارای سواد ابتدایی بودند و پدران 77 نفر (3/40%) با میانگین سنی 41 سال و دامنه سنی 28-60 سال و 8/42% بی‌سواد یا دارای سواد ابتدایی بودند. با توجه به نمره میانگین سلامت روان برای کل والدین (4/29= با 7/11=SD)، تمام آن‌ها در سلامت روان مشکلات جدی داشتند؛ ولی تفاوت معناداری بین پدران و مادران این کودکان به‌لحاظ میزان اختلال در سلامت روان وجود نداشت و هر دو گروه به یک میزان از مشکلات سلامت روان رنج می‌بردند (05/0p ). اما بین شدت اختلال در عملکرد اجتماعی پدران و مادران تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0p<). واژه‌های کلیدی: سلامت روان، پدران و مادران، کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Comparative Study of the Mental Health Status of fathers and mothers of Children with Educable Mental Disabilities in Mashhad
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of the present study was to compare the mental health status of fathers and mothers (N = 191; 59.6% mothers) of children with educable mental disabilities on various dimensions including, depression, anxiety, physical complains, and social functioning. The sampling method was multilayer, cluster sampling from special education schools in Mashhad. The General Health Questionnaire (GHQ-28) was administered with the parents. The results showed that parents scored relatively high on the GHQ (M = 29.4, SD =11.7), indicating problems with their mental health status; however, mothers scored higher than fathers on anxiety and depression (p>0.05). No other significant differences were found between mothers' and fathers/ GHQ scores. Keywords Mental health, fathers and mothers, parents, educable mental disable
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کیمیایی کیمیایی |


مهرابی مهرابی |


میرزایی میرزایی |



نشانی اینترنتی http://tpccp.um.ac.ir/index.php/ijap/article/view/6705
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1392/article-1392-373485.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات