پژوهش های روانشناسی بالینی و مشاوره، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تاثیر آموزش مهارت‌های ارتباط همسران بر میزان تعارض‌های‌ زناشویی زوجهای متعارض متقاضی طلاق
چکیده فارسی مقاله چکیده هدف: تحقیق حاضر، تاثیر آموزش برنامه ارتباط همسران را برمیزان تعارض‌ زناشویی زوجهای متعارض مطالعه می کند روش و مواد: این تحقیق از نوع پیش- پس آزمون با گروه کنترل و به صورت تصادفی بود. جامعه آماری کلیه زوج ارجاعی به مرکز مشاوره خانواده و مداخله در بحران در شهر اصفهان در سال 1387. تعداد30 زوج به طورتصادفی در دو گروه گواه و مداخله جایگزین شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه های تعارضات زناشویی (براتی و ثنایی،1375 ) بود که پایایی آن برابر با 80/. بدست آمد. نتایج: تحلیل و مقایسه داده‌ها نشان داد که بین میانگین نمرات پس آزمون زوجهای گروه مداخله و زوجهای گروه گواه تفاوت معنادار( P< ) رجود دارد. همین طور، مقایسه‌ میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون زوجهای گروه مداخله حاکی از تفاوت معنادار در میزان تعارضات کلی و حیطه‌های واکنشهای هیجانی، جلب حمایت فرزندان، رابطه با اقوام و دوستان خود (P<) بود. نتیجه‌گیری: این برنامه در کاهش واکنشهای هیجانی، جلب حمایت فرزندان، رابطه با اقوام و دوستان خود و میزان کلی تعارض‌های زناشویی زوجهای متقاضی طلاق موثر بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، مهارتهای ارتباطی، سبک، تعارض، زوجهای متقاضی طلاق

عنوان انگلیسی Effectiveness of Couple Communication Skills Training (CCST)on Marital Conflicts amongst Conflicted Divorcing Couples
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background: Couples are usually advised to improve their communication skills to increase harmony and avoid conflicts. However,studies aimed at decreasing marital conflicts in Crisis Intervention Centers are limited. Methods: The control group pre-post-test model was used as the study pattern. Statistical population included in 440 couples whom referred to Divorce Crisis Intervention Center (DCIC) in Isfahan City. The study sample consisted of 30 spouses (60 people) who selected randomly. A couple communication program was announced at DCIC, and The Marital Conflicts Questionnaire (Barati & Sanaei,1375) was conducted to each 30 divorcing couples who participated. At the end of the program (post-test), the tool was again administered to the study group. Afterwards, the pre-test & post –test score were also examined with paired-groups-t and Pearson's correlation coefficient. Results: The post-test scores of the couples attending the couple communication program proved to be lower in total than the scores of those who didn't attend (p< 0.05). Also, there were significant differences between scores of pre-post-tests of Intervention group in three areas of couples' marital conflicts such as emotional reactions, his/her relations with his/her family and friends, and triangulating with children(p< 0.05). Conclusion: this program did reduce divorcing couples' total marital conflict and it's some areas.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرشاد بهاری |


فاتحی زادهal sadat فاتحی زاده | fatehi زادهal سادات


احمدی احمدی |


حسین مولوی |


فاطمه بهرامی |



نشانی اینترنتی http://tpccp.um.ac.ir/index.php/ijap/article/view/1924
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1392/article-1392-373460.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات