مجله سالمندی ایران، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۱۸۲-۱۹۱

عنوان فارسی بررسی اعتبار و روایی آزمون زبان‌پریشی فارسی
چکیده فارسی مقاله اهداف تاکنون «آزمون زبان‌پریشی فارسی» به‌عنوان نخستین و پرکاربردترین آزمون مدوّن برای سنجش و درمان اختلال‌های زبانی بیماران زبان‌پریش بزرگسال و تحقیقات زبان‌پریشی مورد استفاده قرار گرفته است. نسخه اولیه این آزمون براساس معیارهای انطباق زبانی و فرهنگی برای گویندگان سالم فارسی‌زبان معیاریابی و تدوین شد و همین نسخه افزون بر بیست سال است که در کلینیک‌های گفتاردرمانی مورد استفاده قرارگرفته است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی روایی و اعتبار این آزمون براساس نتایج به‌دست‌آمده از بیماران زبان‌پریش فارسی‌زبان است. مواد و روش ها در مطالعه حاضر، 57 بیمار بزرگسال فارسی‌زبان مبتلا به زبان‌پریشی (روان و ناروان) متعاقب ضایعه مغزی نیمکره چپ با دامنه سنی 19-83 سال به‌شیوه هدفمند در فاصله بین سال‌های 90-1385 از کلینیک‌های دانشگاهی و مراکز درمانی شهر تهران، مشهد، کرج، یزد، اصفهان و شیراز انتخاب شدند. برای بررسی روایی ملاکی آزمون، نیم‌رخ زبانی به‌دست‌آمده از نتایج این آزمون با تشخیص گفتاردرمانگر به‌منظور تعیین نوع زبان‌پریشی مقایسه و اعتبار آزمون از طریق محاسبه آلفای کرونباخ محاسبه شد. در ضمن برای بررسی روایی سازه آزمون، همبستگی بین مهارت‌های آزمون و خرده‌آزمون‌های تشکیل‌دهنده هر مهارت محاسبه شد. یافته ها براساس نتایج این پژوهش، اعتبار کل آزمون 93/0 به‌دست آمد. از نظر ساختاری بین مهارت‌های آزمون، همبستگی معناداری وجود داشت (05/0>P و 76/0-3/0(R=. همچنین خرده‌آزمون‌های هر مهارت از همبستگی متوسط تا بالایی برخوردار بودند (01/0>P و83/0-36/0(R=. از طرفی نتایج عملکرد انواع زبان‌پریشی در هر یک از مهارت‌های زبانی، نشان‌دهنده انطباق نیم‌رخ‌های به‌دست‌آمده با تشخیص گفتاردرمانگران بود. نتیجه گیری با توجه به روایی و اعتبار بالای این آزمون، می‌توان از آن به‌عنوان یک ابزار بالینی معیار در تشخیص افتراقی انواع زبان‌پریشی و بررسی شدت آسیب‌پذیری مهارت‌های زبانی در مطالعات زبان‌شناسی بالینی در بیماران بزرگسال فارسی‌زبان دارای ضایعه مغزی استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Reliability and Validity of Persian Aphasia Battery Test
چکیده انگلیسی مقاله Objectives So far, The Persian Aphasia Battery (PAB) has been widely used by clinicians as the first clinical linguistic test to assess and rehabilitate aphasia and language impairments among adult Iranian brain damaged aphasic patients (Fluent / Non-Fluent). The first version was provided based on linguistic and cultural adaptations on healthy Persian speaking adults and has been used by clinicians for more than 20 years. The purpose of this study was to report on the validity and reliability of PAB, based on the results obtained from aphasic patients. Methods & Materials In this research we report on data obtained from 57 Persian speaking brain damaged patients with the age range of 19 to 83 years who were recruited from clinics in Tehran, Mashhad, Karaj, Yazd, Isfahan, and Shiraz cities, Iran during 2006 to 2011 through purposeful sampling system. The clinical language profiles of the patients were checked by an experienced speech language pathologist (SLP) for diagnosis. The internal consistency of the Battery, the subtests and items in each subtest were assessed based on the Cronbach α index. The internal consistency of the structure of the Battery was based on the correlation between its subtests and each language skill. Results The overall measure of internal consistency of the Battery was 0.93 and the internal consistency of major language skills was significant (r=0.3-0.76, P< 0.05). The subtests had high to medium internal consistencies (r=0.63-0.83, P< 0.01). The profiles of different language skills and subtests of PAB are consistent with the diagnosis of aphasia type by expert SLP clinicians. Conclusion Based on the obtained validity and reliability measures, the Battery has high internal consistency and clinical utility and can be used for differential diagnosis and measuring severity of aphasia in clinical linguistic studies among adult Persian speaking brain damaged patients.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رضا نیلی پور | reza nilipour
department of speech therapy, university of social welfare and rehabilitation sciences, daneshjoo blv., velenjak, tehran, iran.
تهران، ولنجک، بلوار دانشجو، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه گفتاردرمانی.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

عباس پور شهباز | abbas pour shahbaz
department of clinical psychology, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
ایران، تهران، اوین، بلوار دانشجو، خیابان کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه آموزشی روانشناسی بالینی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

زهرا سادات قریشی | zahra sadat ghoreishi
department of speech therapy, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
ایران، تهران، اوین، بلوار دانشجو، خیابان کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی،گروه آموزشی گفتاردرمانی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

عاطفه یوسفی | atefe yousefi
department of speech therapy, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
ایران، تهران، اوین، بلوار دانشجو، خیابان کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی،گروه آموزشی گفتاردرمانی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://salmandj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1211-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده گفتاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات