این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله سالمندی ایران، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۲۲۰-۲۲۵

عنوان فارسی رابطه مهارت‌های بینایی ساختاری و فعالیت‌های روزمره زندگی سالمندان مقیم جامعه
چکیده فارسی مقاله اهداف: اختلالات شناختی، یکی از اختلالات شایع همراه با معلولیت شدید و پیش‌رونده در دوره سالمندی است. مطالعات نشان می‌دهد که حدود 5 درصد از افراد 65 سال و بالاتر به نقص شناختی واضح دچارند. از میان مهارت‌های شناختی، مهارت‌های ساختار بینایی یکی از پیش‌بینی‌کننده‌های مهم برای میزان دریافت کمک و حمایت در سالمندان محسوب می‌شود. کاهش بینایی به‌عنوان بخشی از شناخت، با اجرای فعالیت‌ها مرتبط است؛ بنابراین شناسایی این مشکلات در روند درمان و کسب استقلال در زندگی روزمره این افراد تأثیر بسزایی دارد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی مقطعی 47 سالمند ساکن جامعه مراجعه‌کننده به کانون جهان‌دیدگان شهر شیراز در محدوده سنی 60 تا 80 سال به روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند. اطلاعات از این طریق جمع‌آوری شد: مشاهده، مصاحبه، انجام خُرده‌آزمون مهارت‌های ساختار بینایی آزمون لوتکا برای ارزیابی مهارت‌های شناختی و شاخص کتز به‌منظور ارزیابی فعالیت‌های روزمره زندگی. همچنین برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS و آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته‌ها: شرکت‌کنندگان شامل 9 زن و 38 مرد با میانگین سنی 4/66±69/94 سال بودند. یافته‌های پژوهش نشان داد که سازمان‌دهی بینایی-حرکتی سالمندان ساکن جامعه با خُرده‌آزمون‌های غذاخوردن و لباس‌پوشیدن آزمون کتز ارتباط معنی‌داری دارد (0/05≥P). این در حالی است که بین خُرده‌آزمون بینایی-حرکتی آزمون لوتکا با خُرده‌آزمون‌های حمام‌کردن، جابه‌جایی در منزل، دست‌شویی‌رفتن و کنترل ادرار و مدفوع ارتباط معنی‌داری یافت نشد. همچنین بین نمره کلی آزمون کتز با خُرده‌آزمون بینایی حرکتی آزمون لوتکا نیز ارتباط معنی‌داری وجود نداشت (0/05
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سالمندی، فعالیت‌های روزمره زندگی، مهارت‌های ساختار بینایی

عنوان انگلیسی Relationship Between Visual Constructive Abilities and Activity of Daily Living in Home Dwelling Elderly Population
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: Increasing life expectancy and decreasing birthrates have significantly contributed to an increased aging population throughout the world. This sudden change is a global phenomenon often resulting in biological changes that may have various consequences, such as reduced life power and coping skills in the elderly population. Cognitive deficits are one of the most severe impairments in the elderly people. Deficits in cognitive abilities, especially visual constructive skills, can have a considerable impact on the independency of the daily living skills of the elderly people. Self-care by individuals to maintain their life and wellbeing is a key element for their independency. The activity of daily living (ADL) can support personal life independency, and is considered as a morbidity index. In the present cross-sectional study, we assessed the visual abilities and ADL in older subjects to determine whether cognitive impairment is associated with changes in self-care behavior. Methods & Materials: This study employed random sampling technique to select and recruit forty seven individuals aged between 60 to 80 years from Jahandidegan club in Shiraz, Iran. They were evaluated through "visual constructive ability" sub-scale from Loewenstein Occupational Therapy Cognitive Assessment (LOTCA) battery and "Katz Index", which were used to assess their associated skill and ADL, respectively. Data was collected through observation and interviews. Data analysis was performed through Pearson's correlation test using SPSS. Results: The mean age of the participants (9 women and 38 men) was 69.94±4.66 years. Lower scores in cognitive domains predicted functional decline in some scales. There was a significant correlation between visual constructive ability and eating; however, no significant correlation was found between this sub-scale with bathing, moving, toileting, and bowel control. Conclusion: In summary, a significant correlation was noted between visual constructive abilities and dressing and eating activities. A weak correlation was observed between cognition and personal independency that may result from the less demanding cognitive processing tasks.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نگین چهره نگار | negin chehrehnegar
department of occupational therapy, school of rehabilitation sciences, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran.
شیراز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشکده توانبخشی، گروه کاردرمانی.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)

فریبا کشاورزی | fariba keshavarzi
rehabilitation faculty,no1,abiverdi st,shiraz,iran
شیراز،خیابان ابیوردی1،دانشکده علوم توانبخشی،گروه کاردرمانی

نگار رهنمایی | negar rahnamaee
rehabilitation faculty,no1,abiverdi st,shiraz,iran
شیراز،خیابان ابیوردی1،دانشکده علوم توانبخشی،گروه کاردرمانی

زهرا آقاجعفری | zahra aghajafari
rehabilitation faculty,no1,abiverdi st,shiraz,iran
شیراز،خیابان ابیوردی1،دانشکده علوم توانبخشی،گروه کاردرمانی


نشانی اینترنتی http://salmandj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1120-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات