این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله زنان، مامایی و نازایی ایران، جلد ۲۸، شماره ۸، صفحات ۲۰-۳۰

عنوان فارسی تبیین اجتماعی- مدیریتی علل سقط عمدی با مشارکت اجتماعی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: سقط عمدی، تجربه مشترک اغلب کشورها از جمله ایران است. سقط جنین عمدی تقریباً یک سوم از کل سقط جنین‌ها را تشکیل می‌دهد که رقم قابل توجهی است. به‌منظور کاهش سقط جنین‌ها، شناسایی علل ضروری است. مطالعه حاضر با هدف تبیین اجتماعی- مدیریتی علل سقط عمدی با مشارکت اجتماعی در شهرستان اردبیل انجام شد. روش‌کار: مطالعه حاضر با بکارگیری استراتژی مشارکت اجتماعی طی مدت 10 ماه در شهر اردبیل انجام شد. جامعه مورد مطالعه، 33 نفر از زنان همسردار 54-15 سال بودند که تمایل به سقط عمدی داشتند و توسط داوطلبان سلامت محلات (استراتژی مشارکت اجتماعی) شناسایی شدند. افراد با استفاده از مصاحبه­ های باز و نیمه‌ساختار یافته مورد بررسی قرار گرفتند. مصاحبه با افراد مورد بررسی ضبط و سپس دست‌نویس شد و بر پایه روش تحلیل محتوی ارزیابی و با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA (نسخه 20) کدگذاری شدند. یافته ­ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده­ ها به استخراج 3 مقوله (طبقه) اصلی فردی، خانوادگی و اجتماعی منجر شد. مقوله فردی به 3 زیرمقوله ذهنی، اعتقادی و آگاهی، مقوله خانوادگی به 2 زیرمقوله فرهنگی و مالی و مقوله اجتماعی به 2 زیرمقوله سیاسی و مدیریتی طبقه‌بندی شد. نتیجه ­گیری: طبق یافته‌های ذکر شده در بخش نتایج مطالعه علل سقط عمدی در بین زنان همسردار باشد. شناخت این عوامل می ­تواند در طراحی برنامه­ های مداخله‌ای، مشاوره‌ای، مدیریتی و سیاست‌گذاری در سطح محلی و ملی نقش مؤثری داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اجتماعی - مدیریتی، سقط عمدی، مشارکت اجتماعی

عنوان انگلیسی Social-Managerial Explanation of the Causes of Induced Abortion with Social Participation
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Induced abortion is a common problem in most countries, including Iran. Induced abortion accounts for approximately one-third of all abortions, which is a significant number. In order to reduce abortions, it is essential to identify the causes. The present study was conducted with aim to socio-managerial explain the causes of induced abortion with social participation in Ardabil city. Methods: This study was conducted by social participation during 10 months in Ardabil city. The study population was 33 married women aged 15-54 years who were willing to have an induced abortion, identified by neighborhood health volunteers. People were investigated using open and semi-structured interviews. The interviews with the investigated people were recorded and then written down and analyzed based on the content analysis method using the MAXQDA (version 20). Results: The results of data analysis led to the extraction of 3 main classes: individual, family, and social. The individual class was classified into 3 subclasses: mental, belief, and awareness; the family class was classified into 2 cultural and financial subclasses; and the social class was classified into 2 political and managerial subclasses. Conclusion: According to the findings presented in the results section, the causes of intentional abortion among married women should be examined. Identifying these factors can play an effective role in designing interventional, counseling, managerial, and policy-making programs at the local and national levels.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Inuced Abortion, Social-Management, Social participation

نویسندگان مقاله دکتر نازیلا نژاددادگر | Nazila Nezhaddadgar
Assistant Professor, Department of Public Health, School of Health, Ardabil University of Medical Sciences, Ardabil, Iran.
استادیار گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران.

دکتر فاطمه دارابی | Fatemeh Darabi
Assistant Professor, Department of Public Health, School of Health, Asadabad University of Medical Sciences, Asadabad, Iran.
استادیار گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشکده پزشکی اسدآباد، اسدآباد، ایران.

دکتر محمد جعفرزاده | Mohammad Jafarzadeh
Assistant Professor, Department of Infectious Diseases, Faculty of Medicine, Ardabil University of Medical Sciences, Ardabil, Iran.
استادیار گروه عفونی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران.

دکتر سویل مؤمنی شعبانی | Sevil Momeni Shabani
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, School of Education Sciences, Istanbul Kültür University, Istanbul, Turkey.
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگی استانبول، استانبول، ترکیه.


نشانی اینترنتی https://ijogi.mums.ac.ir/article_26620.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات