این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده پزشکی اصفهان، جلد ۴۳، شماره ۸۲۵، صفحات ۹۰۴-۹۱۱

عنوان فارسی طراحی و روان‌سنجی پرسشنامه‌ی بی‌تفاوتی اجتماعی
چکیده فارسی مقاله مقاله پژوهشی مقدمه: بی‌تفاوتی اجتماعی با مفهوم بی‌معنا بودن و بی‌توجهی نسبت به هر شرایط اجتماعی، امروزه نسبت به گذشته رواج زیادی یافته است. با توجه به پیامدهای منفی فردی و اجتماعی این پدیده، سنجش آن در جوامع مختلف مورد نیاز است. در این راستا مطالعه با هدف طراحی و روان‌سنجی پرسشنامه‌ی بی‌تفاوتی اجتماعی انجام شد. روش‌ها: مطالعه به‌صورت مقطعی بر روی کلیه‌ی دبیران شهر اصفهان 1403 انجام شد. روایی صوری، محتوایی (CVR, CVI)، ملاکی (واگرا و همگرا)، تحلیل عامل اکتشافی و پایایی (آلفای کرنباخ) پرسشنامه سنجش شد. تحلیل عاملی به روش چرخش واریماکس بر روی 267 نفر در 5 ناحیه آموزش و پرورش به‌صورت تصادفی طبقه‌ای انجام شد. برای گزارش داده‌ها از آمار توصیفی و ضریب همبستگی Pearson و آزمون t استودنت استفاده شد. یافته‌ها: در مرحله‌ی تعیین روایی محتوا 13 گویه از 33 گویه پرسشنامه و یک گویه در مرحله‌ی سنجش همسانی درونی حذف شد. در مرحله تحلیل عاملی اکتشافی بر اساس قابل‌قبول بودن بار عاملی، 19 گویه در 4 عامل به این صورت: «اخلاق مدنی و مسئولیت اجتماعی»، «قانون‌مداری و همدلی اجتماعی»، «مطالبه‌گری سیاسی اجتماعی» و «ملی‌گرایی اقتصادی اجتماعی» نام‌گذاری شدند که در مجموع 51/78 درصد پراکندگی را تبیین کردند. پایایی به روش ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 0/749 و برای مقیاس‌های پرسشنامه در دامنه‌ی 0/778 تا 0/677 محاسبه شد. نتیجه‌گیری: با توجه به تأیید ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه بی‌تفاوتی اجتماعی، نتایج این مطالعه می‌تواند توسط پژوهشگران استفاده شود و مدیران و برنامه‌ریزان حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و روانشناسی از بروندادهای علمی و مستندات پژوهشی پژوهشگران در برنامه‌ریزی و اقدامات متناسب با ویژگی‌های جامعه بهره‌برداری نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روان‌سنجی،روایی،پایایی،پرسشنامه،بی‌تفاوتی اجتماعی،

عنوان انگلیسی Design and Psychometrics of Social Indifference Questionnaire
چکیده انگلیسی مقاله Background: Social indifference, with the concept of meaninglessness and apathy towards social conditions, is more prevalent today than in the past. Considering the negative personal and social consequences of this phenomenon, there is a need for its measurement in different societies. In this regard, this study was conducted to design and evaluate the psychometric properties of a Social Indifference Questionnaire. Methods: A cross-sectional study was conducted on all teachers in Isfahan city in 2024. Form validity, content validity (CVR, CVI), criterion validity (divergent and convergent), exploratory factor analysis and reliability (Cronbach's alpha) of the questionnaire were measured. Factor analysis was performed using the varimax rotation method on 267 individuals from 5 educational districts, selected via stratified random sampling. Descriptive statistics, Pearson's correlation coefficient, and Student's t-test were used to report the data. Findings: In the content validity determination stage, 13 items out of 33 questionnaire items and one item in the internal consistency measurement stage were removed. In the stage of exploratory factor analysis, based on the acceptability of the factor load, 19 items were grouped into 4 factors: civic ethics and social responsibility, rule of law and social empathy, socio-political accountability, and socio-economic nationalism, which collectively accounted for 51.78% of the total variance. The reliability, calculated using Cronbach's alpha, was 0.749 for the entire questionnaire and ranged from 0.677 to 0.778 for the subscales. Conclusion: According to the confirmation of the psychometric characteristics of the social indifference questionnaire, the results of this study can be used by researchers, managers, and planners in social, political, and psychological fields as scientific outputs and research documents for planning and measures appropriate to the characteristics of society.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله روان‌سنجی,روایی,پایایی,پرسشنامه,بی‌تفاوتی اجتماعی

نویسندگان مقاله راحله سموعی |
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

شکوفه سموعی |
گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده‌ی علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

ملیحه کاهی |
دانشجوی دکتری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده‌ی مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

رضا روزبهانی |
متخصص پزشکی اجتماعی و خانواده، استادیار دانشکده‌ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی https://jims.mui.ac.ir/article_33085_1d7c7a4735034b3541e8fcd27fa134df.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات