این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 15 آذر 1404
مجله دانشکده پزشکی اصفهان
، جلد ۴۳، شماره ۸۲۸، صفحات ۱۰۰۴-۱۰۱۰
عنوان فارسی
مطالعهی کارآزمایی میدانی برای ارتقای رفتارهای پیشگیرانه زنان از HIV
چکیده فارسی مقاله
مقاله پژوهشی
مقدمه:
با توجه به روند رو به رشد اچآیوی (Human Immunodeficiency Viruses) HIVدر جهان و نقش کلیدی زنان در پیشگیری از این بیماری، این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر مدل بزنف بر آگاهی، نگرش، هنجارهای انتزاعی، عوامل قادرکننده و قصد رفتاری زنان در زمینه پیشگیری از HIV انجام شد.
روشها:
این پژوهش، یک مطالعهی کارآزمایی میدانی با طرح پیشآزمون و پسآزمون بود که بر روی زنان مراجعهکننده به مراکز خدمات جامع سلامت اصفهان انجام شد. شرکتکنندگان بهصورت تصادفی در دو گروه مداخله (دریافتکنندهی آموزش مبتنی بر مدل بزنف) و کنترل تقسیم شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای استاندارد قبل، بلافاصله بعد و سه ماه پس از مداخله جمعآوری و با آزمون آماری آنالیز واریانس با تکرار مشاهدات و آزمونهای تعقیبی تحلیل شدند.
یافتهها:
نتایج نشان داد که مداخلهی آموزشی منجر به افزایش معنادار آگاهی (0/05> P)، بهبود نگرش (0/05> P)، تقویت هنجارهای انتزاعی (0/05> P) و افزایش قصد رفتاری (0/05> P) در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل شد. همچنین، عوامل قادرکننده بلافاصله پس از مداخله بهبود یافتند.
نتیجهگیری:
آموزش مبتنی بر مدل بزنف بهعنوان راهبردی موثر برای ارتقای رفتارهای پیشگیری از ایدز در زنان شناخته شد. این یافتهها بر اهمیت طراحی برنامههای آموزشی ساختاریافته با تمرکز بر عوامل فردی و اجتماعی تأکید میکنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدل بزنف،پیشگیری،ایدز،ارتقاء سلامت،رفتارهای بهداشتی،زنان،
عنوان انگلیسی
A Field Trial Study to Promote Women's HIV Preventive Behaviors
چکیده انگلیسی مقاله
Background:
Given the growing trend of HIV in the world and the key role of women in preventing this disease, this study aimed to determine the effect of education based on the BASNEF model on women's knowledge, attitudes, abstract norms, enabling factors, and behavioral intentions in the field of HIV prevention.
Methods:
This study was a field trial study with a pre-test and post-test design that was conducted on women referring to comprehensive health service centers in Isfahan. Participants were randomly divided into two intervention groups (receiving education based on the BASNEF model) and control. Data were collected using standard questionnaires before, immediately after, and three months after the intervention and analyzed using ANOVA with repeated observations and follow-up tests.
Findings:
The results showed that the educational intervention resulted in a significant increase in awareness (P<0.05), improved attitude (P<0.05), strengthened abstract norms (P<0.05), and increased behavioral intention (P<0.05) in the intervention group compared to the control group. Also, enabling factors improved immediately after the intervention.
Conclusion:
BASNEF model-based education was identified as an effective strategy for promoting AIDS prevention behaviors in women. These findings emphasize the importance of designing structured educational programs focusing on individual and social factors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مدل بزنف,پیشگیری,ایدز,ارتقاء سلامت,رفتارهای بهداشتی,زنان
نویسندگان مقاله
حبیب اله حسینی |
مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، گروه بهداشت، دانشکدهی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
مرضیه صالحی |
دانشجوی کارشناسی ارشد سلامت جامعه، دانشکدهی پرستاری و مامایی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
زهرا برومندفر |
مرکز تحقیقات علوم باروری و سلامت جنسی، گروه مامایی و بهداشت باروری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
https://jims.mui.ac.ir/article_33119_70693be8d30c21c2bc8c6bb65c3eb7fc.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات