این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۲۰، شماره ۵، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی نقش محیط کاری و صلاحیت حرفه‌ای در کیفیت زندگی حرفه‌ای پرستاران بیمارستان‌های دولتی شهر مشهد
چکیده فارسی مقاله   مقدمه: توجه به مشکلات و چالش‌های مرتبط با محیط‌های کار پرستاران و توانمندسازی و بهبود عملکرد حرفه ای آنان همواره کانون توجه مدیریت منابع انسانی در سیستم‌های مراقبت‌های سلامت است. بر این اساس این پژوهش با هدف بررسی نقش محیط کاری و صلاحیت حرفه‌ای در کیفیت زندگی حرفه‌ای پرستاران انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه پرستاران بیمارستان‌های دولتی شهر مشهد در بازه زمانی خرداد تا تیرماه 1403 بود که تعداد 300 نفر از آن‌ها به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه کیفیت زندگی حرفه‌ای استام (2010)، مقیاس محیط کاری پرستاران لیک و همکاران (2002) و مقیاس صلاحیت حرفه‌ای پرستاران نیلسون و همکاران (2018) بود. برای تحلیل داده‌ها از روش همبستگی پیرسون  و تحلیل رگرسیون چندگانه در نرم‌افزارهای آماری SPSS نسخه 26 استفاده شد.
یافته‌ها: دامنه سنی آزمودنی‌ها بین 23 تا 45 سال و میانگین و انحراف سنی بین 70/5 ±10/32 بود.  همچنین دامنه سابقه کاری بین 1 تا 20 سال و میانگین و انحراف سابقه کاری 75/4 ± 83/7 بود. نتایج پژوهش حاضر نشان داد بیشترین همبستگی بین رضایت از دلسوزی و محیط کاری (56/0r=) و کمترین همبستگی بین صلاحیت حرفه‌ای و محیط کاری  (21/0r=) بود. این همبستگی ها مثبت و معنی دار بود (01/0>p). به‌علاوه یافته‌های پژوهش نشان داد که صلاحیت حرفه‌ای و محیط کاری در پیش‌بینی مؤلفه‌های کیفیت زندگی حرفه‌ای یعنی رضایت از دلسوزی (41/0 R= Square)، فرسودگی (20/0 R Square=) و استرس تروماتیک ثانوی (12/0 R Square=) نقش دارند (01/0>p)، اگرچه درصد واریانس تبیین شده از طریق صلاحیت حرفه‌ای بیشتر از محیط کاری بود.
نتیجه‌گیری: این یافته‌ها ارتباط بین صلاحیت حرفه‌ای و محیط کاری پرستاران با مؤلفه‌های کیفیت زندگی حرفه‌ای را برجسته می‌کنند و نشان می‌دهند که مداخلات ویژه برای دستیابی به محیط‌های کاری بهتر و افزایش صلاحیت حرفه‌ای باید در نظر گرفته شود تا نتایج بهتری برای پرستاران و همچنین در مورد بیماران حاصل شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کیفیت زندگی حرفه‌ای، صلاحیت حرفه‌ای، محیط کاری

عنوان انگلیسی The Role of Practice Environment and Professional Competence in Professional Quality Of Life in Nurses in public hospitals in Mashhad
چکیده انگلیسی مقاله  Introduction: Paying attention to the problems and challenges related to nurses' work environments and empowering and improving their professional performance is always the focus of human resource management in healthcare systems. The aim of this study was to investigate investigating the role of practice environment and Professional Competence in the quality of professional life of nurses.
Methods: The present study was a descriptive correlational study. The statistical population of this study included all nurses in public hospitals in Mashhad from June to July 2024, of which 300 were selected using random cluster sampling. The research tools included the Stamm Quality of Professional Life Questionnaire (2010), the Nurses' Workplace Scale by Lake et al. (2002), and the Nurses' Professional Competency Scale by Nielson et al. (2018). Pearson correlation method and multiple regression analysis were used in SPSS version 26 statistical software to analyze the data.
Results: The age range of the subjects was between 23 and 45 years and the mean and standard deviation of age was between 32.10 ± 5.70. Also, the range of work experience was between 1 and 20 years and the mean and standard deviation of work experience was 7.83 ± 4.75. The results of the present study showed that the highest correlation was between satisfaction with compassion and the work environment (r=0.56) and the lowest correlation was between professional competence and the work environment (r=0.21). These correlations were positive and significant (p<0.01). In addition, the findings of the research showed that professional competence and Practice environment play a role in predicting the components of the quality of professional life, i.e. compassion satisfaction (R Square=0.41), burnout (R Square=0.20) and secondary traumatic stress (R Square=0.12), Although the percentage of variance explained through professional competence was higher than the practice environment (p<0.01).
Conclusions: These findings highlight the relationship between nurses' professional competence and practice environment with quality of professional life components and show that special interventions to achieve better practice environments and increase professional competence should be considered in order to achieve better outcomes for nurses and patients.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Practice environment, professional competence, professional quality of life.

نویسندگان مقاله سارا فخاریان مقدم | Sara Fakharian Moghaddam
Islamic Azad University, Gorgan, Iran.
دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران

فریبا بشردوست تجلی | Friba Bashardost Tajali
Islamic Azad University, Roudehen, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران

قاسم آهی | Qasem Ahi
., Islamic Azad University, Kashmar, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی، کاشمر، ایران


نشانی اینترنتی http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-3960-6&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم رفتاری و روانی(روانشناسی، مددکاری و...)
نوع مقاله منتشر شده مدیریت پرستاری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات