این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۴، شماره ۸، صفحات ۶۷۵-۶۸۸

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی رویکرد واقعیت درمانی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش میزان تمایل به خودکشی و اضطراب در نوجوانان دختر: یک مطالعه نیمه‌تجربی
چکیده فارسی مقاله

زمینه و هدف: خودکشی یکی از نگرانی‌های بهداشت عمومی است. پیشگیری از خودکشی بخشی جدایی‌ناپذیر از اولین برنامه روان‌درمانی سازمان بهداشت جهانی است. لذا این پژوهش با هدف تعیین و مقایسه اثربخشی رویکرد واقعیت درمانی و درمان پذیرش و تعهد بر میزان تمایل به خودکشی و اضطراب در نوجوانان انجام شد.
مواد و روش‌ها: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون شامل دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. جامعه این پژوهش دانش‌آموزان دختر متوسطه شهر یزد در سال تحصیلی 1403-1402 بودند که از این تعداد 45 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب و به سه گروه 15 نفره تقسیم شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس افکار خودکشی
(
Beck 1961) و پرسش‌نامه اضطراب Beck 1988)) استفاده شد و جلسات درمان پذیرش و تعهد و واقعیت درمانی طی 8 جلسه 60 دقیقه‌ای برای گروه‌های آزمایش اجرا شد و برای گروه کنترل مداخله‌ای انجام نشد. داده‌ها توسط آنالیز کوواریانس چندمتغیره تجزیه‌‌‌‌وتحلیل شدند.

یافته‌ها: با توجه به نتایج، واقعیت درمانی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در مقایسه با گروه کنترل باعث کاهش میزان تمایل به خودکشی و اضطراب در نوجوانان شدند (001/0>P)، اما بین دو روش درمانی در کاهش تمایل به خودکشی و اضطراب تفاوت معنی‌داری وجود نداشت (05/0<P).
نتیجه‌گیری: نتایج نشان‌ دهنده اثربخشی هر دو روش درمانی در کاهش میزان تمایل به خودکشی و اضطراب بود. بنابراین، درمانگران و متخصصان سلامت می‌توانند از این روش‌ها جهت بهبود ویژگی‌های مرتبط با سلامت به‌ویژه کاهش میزان تمایل به خودکشی و اضطراب استفاده کنند.
واژه‌های کلیدی: درمان پذیرش و تعهد، واقعیت درمانی، خودکشی، اضطراب، نوجوانان
 

کلیدواژه‌های فارسی مقاله درمان پذیرش و تعهد، واقعیت درمانی، خودکشی، اضطراب، نوجوانان

عنوان انگلیسی Comparing the Effectiveness of Reality Therapy and Acceptance and Commitment Therapy on Reducing Suicidal Tendencies and Anxiety in Adolescent Girls: A Quasi-Experimental Study
چکیده انگلیسی مقاله

Background and Objectives: Suicide is a public health concern. Suicide prevention is an integral part of the World Health Organization's first psychotherapy program. Therefore, this study aimed to determine and compare the effectiveness of reality therapy and acceptance and commitment therapy on suicidal tendencies and anxiety in adolescents.
Materials and Methods: The present study employed a quasi-experimental design with a pretest-posttest setup, including two experimental groups and one control group. The population consisted of female high school students in Yazd during the 2023–2024 academic year. From this population, 45 students were selected through cluster random sampling and assigned to three groups of 15 participants each. Data were collected using the Beck Scale for Suicidal Ideation (1961) and the Beck Anxiety Inventory (1988). The Acceptance and Commitment Therapy (ACT) and Reality Therapy sessions were conducted for the experimental groups over 8 sessions, each lasting 60 minutes, while the control group received no intervention. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance (MANCOVA).
Results: The findings indicated that both Reality Therapy and Acceptance and Commitment Therapy significantly reduced suicidal ideation and anxiety compared to the control group (p<0.001). However, no significant differences were observed between the two therapeutic approaches in reducing suicidal ideation and anxiety.
Conclusion: The results demonstrate the effectiveness of both therapeutic approaches in reducing suicidal ideation and anxiety. Therefore, therapists and mental health professionals can utilize these methods to improve health-related outcomes, particularly in reducing suicidal tendencies and anxiety, and they are recommended as part of preventive and mental health promotion programs for adolescent girls.
Keywords: Acceptance and commitment therapy, Reality therapy, Suicide, Anxiety, Adolescents

Funding: This study did not have any funds.
Conflict of interest: None declared.
Ethical considerations: The Ethics Committee of Lorestan University approved the study (IR.LUMS.REC.1403.22).
Authors' contributions:
- Conceptualization: Farzaneh Sadat Razavi
- Methodology: Farzaneh Sadat Razavi, Mohammad Esmaeil Ebrahimi
- Data collection: Farzaneh Sadat Razavi, Ali Nazari
- Formal analysis: Farzaneh Sadat Razavi, Ali Nazari
- Supervision: Mohammad Esmaeil Ebrahimi, Ali Nazari
- Project administration: Mohammad Esmaeil Ebrahimi, Farzaneh Sadat Razavi
- Writing – original draft: Mohammad Esmaeil Ebrahimi, Farzaneh Sadat Razavi

Citation: Razavi FS, Ebrahimi ME, Nazari A. Comparing the Effectiveness of Reality Therapy and Acceptance and Commitment Therapy on Reducing Suicidal Tendencies and Anxiety in Adolescent Girls: A Quasi-Experimental Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2025; 24 (8): 675-88. [Farsi]
- Writing – review & editing: Ali Nazari
 

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Acceptance and commitment therapy, Reality therapy, Suicide, Anxiety, Adolescents

نویسندگان مقاله فرزانه السادات رضوی | Farzaneh El-Sadat Razavi
PhD Student in Counseling, Counseling Department, Islamic Azad University, Yazd Branch, Yazd, Iran
دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران

محمد اسماعیل ابراهیمی | Mohammad Ismail Ebrahimi
Associate Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Hamedan, Iran
استادیار، گروه روانشناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران

علی نظری | Ali Nazari
Full Professor, Department of Design, Faculty of Art and Architecture, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran.
استاد تمام، گروه طراحی، دانشکده هنر و معماری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6220-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات