این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 28 مهر 1404
Journal of Kerman University of Medical Sciences
، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۸۱-۹۳
عنوان فارسی
مشکلات تغذیه شیرخواران به روایت مادر و مقایسه سبک غذا دادن مادرانه
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه مشکلات و رفتارهای تغذیهای و سبک غذا دادن مادرانه شیرخوارانی که به روایت مادرانشان دارا و فاقد مشکلات تغذیهای بودند، انجام گرفت. روش: در این پژوهش علی- مقایسهای، تعداد 50 نفر زوج مادر- کودک از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. سن شیرخواران بین 6 تا 12 ماه بود. پس از همتاسازی، نوزادان بر اساس گزارش مادر در مورد وجود یا عدم وجود مشکلات تغذیهای در دو گروه مستقل جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها، پرسشنامههای مشکلات تغذیهای، رفتار تغذیهای کودک و سبک غذا دادن مادرانه مورد استفاده قرار گرفت. در نهایت، دادهها با استفاده از آزمون MANOVA تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: شیرخواران دارای مشکلات تغذیهای، میل و لذت کمتری نسبت به غذا داشتند و آهنگ تغذیهای کندتر و تغذیه وابسته به هیجان بیشتری را به نمایش گذاشتند. همچنین مادران شیرخواران دارای مشکلات تغذیهای، سبک تغذیه مسؤولانه کمتر و باورها و رفتارهای تغذیهای سهلانگارانه بیشتری را نشان دادند و اجبار و فشار زیادی برای تغذیه کودکانشان اعمال میکردند. نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر میتواند در برنامههای پیشگیرانه و درمانی مشکلات تغذیهای شیرخواران مورد توجه متخصصان قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مشکلات تغذیهای، شیرخوار، رفتار تغذیهای، سبک غذا دادن مادرانه،
عنوان انگلیسی
Mothers’ Narratives of their Infants’ Feeding Problems and Comparing Infant Feeding Styles
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aims: The purpose of the present study was to compare feeding problems, infant eating behavior, and feeding styles between infants with and without feeding problems according to their mothers’ narratives. Methods: In this casual-comparative study, 50 mother-infant dyads were selected using convenient sampling. The infants’ ages ranged between 6 to 12 months. After matching, the infants were classified into two separate groups of infants with and without feeding problems according to their mothers’ narratives. The Feeding Problem, Child Eating Behavior (CEBQ), and Infant Feeding Style (IFSQ) questionnaires were used for data collection. Data were analyzed using MANOVA. Results: Infants with feeding problems had less desire for and enjoyment in food, slower feeding rate, and more emotion-dependent eating. Moreover, mothers of infants with feeding problems had less responsible feeding styles and more negligent beliefs and behaviors toward feeding their children, and applied more force and pressure in feeding their infants. Conclusion: The findings of this study could be considered by specialists in preventive and therapeutic programs for eating problemsin infants.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Feeding problems, Infant, Eating behavior, Infant feeding style
نویسندگان مقاله
Raziyeh Nasirzadeh |
Clinical Psychologist, Department of Psychology, School of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
Mohammad Ali Mazaheri |
Professor, Department of Psychology, School of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
Sima Ferdosi |
Assistant Professor, Department of Psychology, School of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
Shabnam Nohesara |
Associate Professor, Department of Psychology, School of Education and Psychology, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
Shahriar Shahidi |
Associate Professor, Department of Psychology, School of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
نشانی اینترنتی
http://jkmu.kmu.ac.ir/article_16133_36143fc08bd98796605f8f6d94040abf.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات