|
پژوهش های ارتباطی، جلد ۱۵، شماره ۵۶، صفحات ۱۱۹-۱۳۷
|
|
|
عنوان فارسی |
فرایند تصمیمگیری در بحران و نقش رسانهها |
|
چکیده فارسی مقاله |
بحرانها با وجود گونههای مختلف، از برخی ویژگیهای مشترک مانند زمان کوتاه برای تصمیمگیری و فشار بسیار در زمان اندک برخوردارند. فرایند تصمیمگیری فرایندی است که طی آن، برای حل یک یا چند مسئله مشخص، گزینههایی طرح و مطلوبترین آنها با ارزیابیهای گوناگون انتخاب میشود. تصمیمگیری در شرایط بحرانی از حساسیت و احتمال خطر بالاتری نسبت به شرایط عادی برخوردار است. شرایط خاص بحرانی گاه به خودداری از تصمیمگیری منجر میشود و این در صورتی که به عمد و آگاهانه باشد، خود یک تصمیم شمرده میشود.در یک نظام بحرانزده، رسانهها میتوانند در فرایند تصمیمگیری نقشهای مثبت یا منفی را بهصورت مستقیم و غیرمستقیم بر عهده بگیرند. از سوی دیگر، رسانهها در موارد لازم میتوانند با شفاف کردن وقایع و شرایط بحرانی از سوءاستفاده دولت یا گروهها و اشخاص بانفوذ جلوگیری کنند. همچنین میتوانند با افراط و تفریط در اطلاعرسانی و تحتتأثیر قرار دادن اشخاص یا گروههای خاص، تصمیمگیران را تحت فشار قرار دهند، به نحوی که اوضاع را بحرانی سازند یا خود را در شرایط بحران تصور کنند یا امکان اتخاذ تصمیم مناسب را از دست بدهند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
بحران، تصمیمگیری در بحران، رسانه، مسئلهسازی، مسئلهسوزی، |
|
عنوان انگلیسی |
- |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
- |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
- |
|
نویسندگان مقاله |
سیامک ره پیک | دکترای حقوق، دانشیار دانشگاه علوم قضایی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری (University of judicial sciences and administrative services)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://cr.iribresearch.ir/article_23968_8c11fd4371ea99c41176165e422f554e.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-359280.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|