این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 29 مهر 1404
مجله زنان، مامایی و نازایی ایران
، جلد ۲۸، شماره ۵، صفحات ۵۹-۷۷
عنوان فارسی
بررسی چارچوب اخلاقی در آموزش جنسی نوجوانان: مرور سیستماتیک
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: آموزش جنسی، یکی از مسائل اساسی در ارتقای سلامت نوجوانان می باشد که همواره از نظر فرهنگی و اجتماعی با چالشهایی مواجه بوده است. در چنین بستری، تدوین یک چارچوب اخلاقی جامع، ضرورتی اجتنابناپذیر به شمار میآید. بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی چارچوب اخلاقی پیرامون آموزش جنسی برای نوجوانان انجام شد.روشکار: این مرور نظاممند مطابق با دستورالعملهای PRISMA و با جستجو در دیتابیس های Pubmed، Scopus، Web of Science با موتور جستجوی گوگل اسکالر و با استفاده از واژگان کلیدی MeSH متناسب از ژانویه 2013 تا 6 مارس 2025 انجام شد و کیفیت مطالعات با استفاده از ابزار ارزیابی و مرور کیفی مؤسسه جوآنا بریگز بررسی گردید. در مجموع، 14 مطالعه با کیفیت بالا انتخاب و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که رضایت والدین نقش اساسی در آموزش جنسی نوجوانان ایفا میکند؛ بهویژه در مواردی که تأثیر والدین ممکن است بر هویت و رفتار مستقل نوجوانان غلبه کند. همچنین، یافتهها بر اهمیت صداقت در ملاحظات اخلاقی هنگام ارائه آموزش جنسی تأکید دارند. علاوه بر این، محتوای آموزشی باید با هنجارهای اخلاقی، فرهنگی و مذهبی جامعه تطبیق داشته باشد تا تأثیرگذاری آن افزایش یابد.نتیجه گیری: توجه به چارچوب اخلاقی در آموزش جنسی نوجوانان میتواند تأثیر مثبتی بر نگرشها، دانش و رفتارهای آنان داشته باشد و در نهایت منجر به بهبود سلامت فردی، خانوادگی و اجتماعی شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش جنسی، اخلاق، نوجوانان
عنوان انگلیسی
Ethical Framework in Sex Education for Adolescents: A Systematic Review
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Sex education is one of the fundamental issues in promoting adolescent health, which has always faced cultural and social challenges. In such a context, developing a comprehensive ethical framework is an inevitable necessity. Therefore, this study was conducted with aim to examine the ethical framework of sex education for adolescents.Methods: This systematic review was conducted following the PRISMA guidelines through a comprehensive search of PubMed, Scopus, and Web of Science databases, as well as Google Scholar, using appropriate MeSH keywords from January 2013 to 6 March 2025. The methodological quality of the included studies was appraised using the Joanna Briggs Institute Qualitative Assessment and Review Instrument (JBI-QARI). In total, 14 high-quality studies were selected and analyzed.Results: The results highlighted that parental consent plays a fundamental role in adolescent sex education, particularly in cases where parental influence might overshadow the identity and independent behavior of adolescents. Furthermore, the findings emphasize the significance of honesty in moral considerations when delivering sex education. Additionally, the educational content should be aligned with society's moral, cultural, and religious norms to enhance its effectiveness.Conclusion: Focusing on the ethical framework in adolescent sex education can positively influence their attitudes, knowledge, and behaviors, ultimately contributing to the well-being of individuals, families, and communities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Adolescents, Ethics, Sex education
نویسندگان مقاله
فریناز رحیمی | Farinaz Rahimi
M.Sc. of Midwifery, Department of Reproductive Health and Midwifery, School of Medical Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد مامایی، گروه سلامت باروری و مامایی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
دکتر آرزو پیرک | Arezoo Pirak
Assistant Professor, Department of Reproductive Health, Faculty of Medicine, Iranshahr University of Medical Sciences, Iranshahar, Iran.
استادیار گروه بهداشت باروری، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر، ایرانشهر، ایران.
زینب هاشمی | Zeinab Hashemi
PhD Student of Midwifery, Student Research Committee, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran.
دانشجوی دکترای تخصصی مامایی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران.
مینا شجاعی | Mina Shojaee
Instructor, Department of Midwifery, Ahvaz Branch Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
مربی گروه مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز، ایران.
نسترن صفوی اردبیلی | Nastaran Safavi Ardabili
Instructor, Department of Midwifery, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.
مربی گروه مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران.
فاطمه السادات رهنمائی | Fatemeh Alsadat Rahnemaei
PhD Student of Reproductive Health, Student Scientific Research Center (SSRC), Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشجوی دکترای تخصصی بهداشت باروری، مرکز پژوهشهای علمی و فناوری دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
دکتر فاطمه عبدی | Fatemeh Abdi
Assistant Professor, Department of Reproductive Health, Non-communicable Diseases Research Center, Alborz University of Medical Sciences, Karaj, Iran. Assistant Professor, Department of Reproductive Health, Nursing and Midwifery Care Research Center, Health Management Research Institute, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
استادیار گروه بهداشت باروری، مرکز تحقیقات بیماریهای غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران. استادیار گروه بهداشت باروری، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، پژوهشکده مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://ijogi.mums.ac.ir/article_26408.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مروری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات