این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 20 آبان 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۲۴، شماره ۲، صفحات ۷۹-۱۰۰
عنوان فارسی
چالشهای آموزش عشایری خوزستان: شناسایی، دستهبندی و تدوین الگویی برای مدیریت آنها
چکیده فارسی مقاله
آموزشوپرورش جامعۀ عشایری، بهمنزلۀ یکی از سه جامعۀ ساکن در کشور، امری ضروری است. آموزش ابتدایی عشایر استان خوزستان بهمنزلۀ یکی از استانهای محل سکونت عشایر، با چالشهایی روبهروست که باعث ایجاد اختلال در فرایند آموزش میشوند. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و دستهبندی چالشهای آموزش ابتدایی عشایر خوزستان و ارائۀ الگویی برای مدیریت آنها بود. این مطالعه یک طرح پژوهش آمیختۀ اکتشافی متوالی است. در بخش کیفی از تحلیل محتوای کیفی و در بخش کمی از روش توصیفی ـ پیمایشی استفاده شده است. برای نمونهگیری، نخست جامعۀ پژوهش به دو گروه کادر اداری و اجرایی تقسیم شدند و با شانزده نفر از خبرگان این حوزه، مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته انجام شد. از آنجا که روش نمونهگیری هدفمند طبقهای بود، شانزده نفر مشارکتکننده بهصورت تناظر یکبهیک، هشت نفر از دستۀ ستادی و هشت نفر از دستۀ اجرایی انتخاب شدند. خروجی مصاحبهها مجموعۀ از مشکلات آموزش عشایری استان خوزستان بود که بر اساس الگوی پید، به سه گروه پازلها، مسائل و آشفتگیها دستهبندی شدند. سپس در مرحلۀ کمی، بر اساس یافتههای بخش کیفی، پرسشنامۀ محققساختهای تدوین شد و در یک پیمایش توصیفی، برای 313 نفر از اعضای نمونه، که بهصورت تصادفی طبقهبندیشده انتخاب شده بودند، ارسال شد. دادههای این بخش برای برازش الگو با استفاده از نسخۀ 3 نرمافزار اسمارت پیالاس بررسی شد. بر اساس تحلیلها، تعداد 44 چالش شناسایی شده همه در یک سطح نیستند؛ برخی بهآسانی قابلحل بوده و برای حل تعدادی از چالشها نیاز به تصمیمگیریهای سطح بالا و در خارج از نظام آموزشی نیاز است. در نهایت 20 راهکار جهت مدیریت این چالشها شناسایی و تحلیل شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش عشایری،جامعۀ عشایری،پازل،مسئله،پیچیدگی،
عنوان انگلیسی
Challenges of Nomadic Education in Khuzestān: Identification, Categorization, and Developing a Management model
چکیده انگلیسی مقاله
Providing education to nomadic communities—as one of the three main population groups in Iran—is a fundamental necessity. Primary school education among nomads in Khuzestān Province, a key region of nomadic settlement, faces several challenges that disrupt the educational process. The main objective of the current research was to identify and categorize the challenges of nomad education in Khuzestān province and proposing a model for managing them. Employing a sequential exploratory mixed-methods design, the qualitative phase utilized directed content analysis, while the quantitative phase applied a descriptive-survey approach. For the qualitative phase, the research population was divided into administrative and executive staff. Semi-structured, in-depth interviews were conducted with 16 experts—8 from each category—who were selected through purposive stratified sampling. The interviews yielded a comprehensive list of educational challenges in Khuzestān's nomadic schools. Using the Pidd model, these challenges were categorized into three types: puzzles, problems, and complexities. In the quantitative phase, a researcher-made questionnaire based on qualitative findings was distributed to 313 stratified randomly selected participants. The collected data were analyzed using SmartPLS version 3 to assess model's fitness. Findings revealed 44 identified challenges, varying in complexity—some easily solvable, while others require high-level decision-making beyond the education system. Ultimately, 20 strategies for managing these challenges were identified and analyzed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزش عشایری,جامعۀ عشایری,پازل,مسئله,پیچیدگی
نویسندگان مقاله
معراج جهانگیری |
دانشآموختۀ کارشناسی ارشد رشتۀ مدیریت آموزشی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
حمید فرهادی راد |
دانشیار، دانشکدۀ علومتربیتی و روانشناسی، گروه علومتربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
قدرت الله خلیفه |
استادیار سابق، گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران و استادیار، گروه مبانی تعلیموتربیت، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_219269_17c94a78dda0f1669e570a05d5ac92f5.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات