این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 5 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۲۴، شماره ۲، صفحات ۵۷-۷۸
عنوان فارسی
بررسی کتابهای علوم تجربی دورۀ دبستان از منظر مؤلفههای سواد سلامت روان
چکیده فارسی مقاله
بحرانهای قرن 21 سلامت روان افراد، بهویژه دانشآموزان را بهصورت جدی تهدید میکند و اتخاذ راهکارهای مختلف برای ارتقای سواد سلامت روان آنان ضروری مینماید. هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان توجه کتابهای درسی علوم تجربی دورۀ دبستان به مؤلفههای سواد سلامت روان بود. این کتابها با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی جهتدار تحلیل شدند. متن کتابها به نرمافزار مکسکیودا وارد شد و با استفاده از ابزاری متشکل از چهار مؤلفۀ سواد سلامت روان، یعنی «کسب و ارتقای سلامت روان»، «درک اختلالات شایع روان»، «پرهیز از انگزدن» و «ارائه و جلب حمایت»، بهصورت قیاسی و استقرایی کدگذاری شدند. جامعۀ آماری و نمونه برابر و صفحه واحد تحلیل بود.
یافتهها نشان داد از مجموع 672 صفحه کتاب، در 249 صفحه به مؤلفههای سواد سلامت روان توجه شده است. از میان چهار مؤلفۀ «سواد سلامت روان»، مؤلفۀ «کسب و ارتقای سلامت روان» با 186 فراوانی (70/٪74) پرتکرارترین مؤلفه بود که البته در میان خردهمؤلفههای مختلف آن، به خردهمؤلفههای «پرهیز از مصرف الکل و دخانیات» و «شناخت تغییرات عملکرد مغز» در هیچیک از کتابها توجهی نشده بود. به دو مؤلفۀ «درک اختلالات شایع روان» و «پرهیز از انگزدن» نیز در هیچ صفحهای توجه نشده بود. کتابهای درسی علوم تجربی بهدلیل قرابت آن با موضوع سلامت، سواد سلامت روان دانشآموزان را افزایش میدهند. پیشنهاد میشود مؤلفان این کتابها در کنار متخصصان سلامت روان، به تلفیق مؤلفههای سواد سلامت در کتابها اقدام کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سواد سلامت روان، دبستان،کتابهای درسی علوم تجربی،محتوا،
عنوان انگلیسی
An Analysis of Primary School Science Textbooks from the Perspective of Mental Health Literacy Components
چکیده انگلیسی مقاله
The crises of the 21st century pose serious threats to individuals’ mental health, particularly that of students, highlighting the urgent need for strategies to enhance their mental health literacy. The present study aimed to examine the extent to which primary school science textbooks address the components of mental health literacy. These textbooks were analyzed using a directed qualitative content analysis approach. The content of the textbooks was imported into MAXQDA software and coded both deductively and inductively, based on an instrument consisting of four components of mental health literacy, i.e., (1) promoting and maintaining mental health, (2) understanding common mental disorders, (3) reducing stigma of mental illness, and (4) seeking and offering support. The statistical population and sample were the same, with the unit of analysis being a single page. The findings indicated that out of a total of 672 pages, 249 pages included content related to mental health literacy components. Among the four components, "promoting and maintaining mental health" appeared most frequently, with 186 occurrences (74.70%). However, among its subcomponents, some of them, i.e., "avoiding alcohol and tobacco use" and "understanding changes in brain function" were entirely absent from all textbooks. The components "understanding common mental disorders" and "reducing stigma of mental illness" were also not addressed in any of the analyzed pages. Given the inherent connection between science education and health topics, primary school science textbooks have the potential to contribute significantly to students' mental health literacy. It is recommended that textbook writers collaborate with mental health professionals to integrate these components into educational materials.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سواد سلامت روان, دبستان,کتابهای درسی علوم تجربی,محتوا
نویسندگان مقاله
فاطمه زهرا احمدی |
استادیار، گروه سلامت و تربیتبدنی، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، تهران، ایران
حسن حذرخانی |
استادیار، گروه شیمی، دفتر تألیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطۀ نظری، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_195791_9c606e945a6d4c46098693163acd0007.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات