این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 17 آبان 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۲۴، شماره ۲، صفحات ۳۷-۵۶
عنوان فارسی
ارائۀ الگوی پویایی مدرسه در مدارس دورۀ متوسطۀ اول و دوم
چکیده فارسی مقاله
هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش مثبتاندیشی، اعتماد رابطهای، انگیزش و هدفگذاری بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بود. پژوهش به شیوه کمّی و از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مقطع دبیرستان دوره اول و دوم منطقه 8 شهر تهران بود که حجم آن 12123 نفر اعلام شده بود. با بهرهگیری از شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای و بر اساس فرمول کوکران، 375 نفر برآورد شد؛ اما به دلیل اطمینان از بازگشت پرسشنامهها، درنهایت 423 نفر به سؤالات پاسخ دادند. برای گردآوری دادهها، پرسشنامه مثبتاندیشی اینگرام و ویسنیکی (1988)، پرسشنامه هدفگرایی تحصیلی بوفارد (1998)، مقیاس خودگزارشی انگیزش درونی و بیرونی هارتر (1980) و پرسشنامه اعتماد رابطهای هوی (2004) و میانگین نمرات دانشآموزان استفاده شد. نتایج بهدستآمده با استفاده از تحلیل مسیر نشان داد با توجه به شاخصهای نیکویی برازش، الگوی تدوینشده از برازش مطلوبی بهرهمند است. در تأثیرات مستقیم، هدفگذاری بر انگیزش تحصیلی، اعتماد رابطهای بر انگیزش تحصیلی و مثبتاندیشی، مثبتاندیشی بر هدفگذاری و انگیزش تحصیلی، انگیزش تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی مؤثر است. همچنین در زمینه تأثیرات غیرمستقیم، میتوان گفت 86/0 از مقدار انگیزش تحصیلی از طریق سه متغیر مثبتاندیشی، هدفگذاری و اعتماد رابطهای پیشبینیپذیر است. همچنین در متغیر پیشرفت تحصیلی، 91/0 از واریانس آن از طریق متغیرهای انگیزش تحصیلی، مثبتاندیشی، هدفگذاری و اعتماد رابطهای پیشبینیپذیر است. بر اساس نتایج، مشخص شد که عوامل درونمدرسهای نقش مهمی در پویایی مدرسه دارند و برای پیادهسازی این متغیرها، مدرسه باید برنامهریزی لازم انجام دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدرسۀ پویا،مثبتاندیشی،اعتماد رابطهای،انگیزش،هدفگذاری،پیشرفت تحصیلی،
عنوان انگلیسی
Proposing a Model of School Dynamism in 1st and 2nd Cycle Secondary Schools
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this research was to investigate the effect of positive thinking, relational trust, motivation and goal setting on students' academic achievement. It was a quantitative research with correlational design. The statistical population included all 1
st
and 2
nd
cycle secondary school students of the 8th district of Tehran, all in all 12123 students. Using the cluster random sampling method and based on Cochran's formula, the sample size was estimated to be 375 students. However, to ensure sufficient questionnaire return rates, finally 423 students completed the questionnaires. Data were collected using the following instruments: positive thinking questionnaire of Ingram and Wisnicki (1988), academic goal orientation questionnaire of Bouffard (1998), self-report scale of intrinsic and extrinsic motivation of Harter (1980), relational trust questionnaire of Hoy (2004) and average scores of students. The results of the path analysis showed that the proposed model has a good fit according to goodness-of-fit indices. In terms of direct effects, goal setting influenced academic motivation, relational trust affected both academic motivation and positive thinking, positive thinking impacted goal setting and academic motivation, and academic motivation has an effect on the academic achievement. Also, regarding indirect effects, it can be said that 0.86 of the variance in academic motivation can be predicted through the three variables of positive thinking, goal setting and relational trust. Furthermore, 91% of the variance in the academic achievement can be predicted through the variables of academic motivation, positive thinking, goal setting and relational trust. Based on the results, it was found that intra-school factors play an important role in the dynamics of the school, and necessary planning should be done by the school to implement these variables.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مدرسۀ پویا,مثبتاندیشی,اعتماد رابطهای,انگیزش,هدفگذاری,پیشرفت تحصیلی
نویسندگان مقاله
مهدی نامداری پژمان |
استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
مهیار ترکمان |
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_209631_0f900ccbb38294662937d441c6525f34.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات