این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۲۴، شماره ۲، صفحات ۷-۳۵

عنوان فارسی شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های اثرگذار پرورش خلاقیت و نوآوری دانش‌آموزان دختر دورۀ دوم متوسطۀ نظری شهر تهران
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های اثرگذار بر پرورش خلاقیت و نوآوری دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطۀ نظری شهر تهران انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر روش آمیخته اکتشافی است. منابع اطلاعاتی پژوهش را مقالات و مستندات علمی منتشرشده و همچنین مصاحبه با خبرگان علمی و صاحب‌نظران آموزش‌وپرورش تشکیل می‌دادند. نمونه‌گیری در فاز کیفی به روش هدفمند و قضاوتی انجام شد و با 23 نفر مصاحبه نیمه‌ساختاریافته انجام شد. اطلاعات به‌دست‌آمده با استفاده از روش گراندد تئوری و با کمک نرم‌افزار مکس‌کیودا تحلیل شدند. روایی پژوهش با  تأیید اعضا و مشارکت‌کنندگان تعیین و برای پایایی از روش توافق یا همخوانی بین مشارکت‌کنندگان استفاده شد و ضریب توافق 87 درصد به‌دست‌ آمد. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی شامل اسناد و مدارک پژوهشی و 23 نفر از خبرگان علمی و صاحب‌نظران آموزش‌‌وپرورش بودند که با روش نمونه‌گیری غیر‌احتمالی قضاوتی و هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمّی، جامعه شامل 400 نفر از مدیران، معلمان و دانش‌آموختگان مدارس مقاطع دوره دوم متوسطه دخترانه شهر تهران بودند. با توجه به جدول مورگان، حجم نمونه 196 نفر تعیین و با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده‌ها، در بخش کیفی، شامل مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و در بخش کمّی نیز پرسش‌نامه محقق‌ساخته بود. انجام مصاحبه‌ها تا دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت. روایی مصاحبه‌ها از طریق بازآزمون  تأیید شد. روایی محتوایی پرسش‌نامه بخش کمّی نیز توسط خبرگان تأیید شد. روش تحلیل داده‌ها در بخش کیفی شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی، بر اساس تکنیک داده‌بنیاد کلاسیک (رویکرد ظاهرشونده گلیزر) و در بخش کمّی نیز برای  تأیید عوامل، از تحلیل عاملی  تأییدی استفاده شد. یافته‌های پژوهش حاکی از شناسایی 102 عامل بود که تحت ده مقوله فرعی دسته‌بندی شدند و این ده مقوله فرعی در قالب سه مقوله اصلی شامل عوامل فردی، عوامل خانوادگی و عوامل مربوط به  فرایند آموزش سامان‌دهی شدند. عوامل فردی شامل مؤلفه‌های علاقه، پشتکار و قابلیت‌های دانش‌آموزان و عوامل خانوادگی شامل فرهنگ و رفتار خانواده است. عوامل مربوط به  فرایند آموزش هم شامل محیط آموزشی، روش‌های تدریس، محتوای آموزشی، آموزش خلاقیت و نوآوری و قابلیت‌ها و توانایی‌های معلمان است. در فاز کمّی، با انجام تحلیل عاملی  تأییدی، 8 عامل از 102 عامل شناسایی‌شده حذف و مابقی عوامل  تأیید شدند؛ ازاین‌رو می‌توان نتیجه گرفت که عوامل فردی، خانوادگی و عوامل مرتبط با  فرایند آموزش دانش‌آموزان، ازجمله عوامل مؤثر در پرورش خلاقیت و نوآوری به شمار می‌روند. با توجه به فراوانی بیشتر کدها و تعداد مقوله‌های فرعی عوامل مرتبط با آموزش دانش‌آموزان، کنترل و بهبود شاخص‌های این عامل تأثیرات چشمگیری در پرورش خلاقیت و نوآوری دانش‌آموزان دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توانایی‌های معلم،خلاقیت و نوآوری،روش‌های تدریس،محتوای آموزش،محیط آموزشی،

عنوان انگلیسی Identifying the Dimensions and Components Influential on Fostering Creativity and Innovation among Female 2nd Cycle Secondary School Students in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله This study aimed to identify the dimensions and components influential on fostering creativity and innovation among female 2nd cycle secondary school students in Tehran. In terms of   purpose, the research was applied, and in terms of methodology, it employed an exploratory mixed-methods design. The sources of information included published academic articles and documents, as well as interviews with educational experts and scholars. In the qualitative phase, purposive and judgmental sampling methods were employed, semi-structured interviews were conducted with 23 participants, and the data were analyzed using grounded theory method with the assistance of MAXQDA software. To ensure the study’s validity, member checking was used, while reliability was assessed using inter-rater agreement, yielding a coefficient of 87%. The research population for the qualitative phase of study included research documents and 23 educational experts and scholars selected through non-probability purposive judgmental sampling. In the quantitative phase of study, the research population consisted of 400 individuals, including principals, teachers, and alumni from female 2nd cycle secondary schools in Tehran, from which a sample size of 196 was determined according to Morgan's table and they were selected using cluster random sampling. Data collection tools in the qualitative phase included semi-structured interviews, while the quantitative phase utilized a researcher-made questionnaire. Interviews continued until theoretical saturation was achieved. The quantitative questionnaire was verified by experts. Data analysis in the qualitative phase involved open, axial, and selective coding based on the classical grounded theory technique (Glaser's emergent approach), while confirmatory factor analysis was employed in the quantitative phase to validate the identified factors.Findings revealed the identification of 102 factors under ten subcategories, which were further organized into three main categories: individual factors, family factors, and factors related to the educational process. Individual factors included components such as interest, perseverance, and students' capabilities; family factors encompassed family culture and behavior; and factors related to the educational process included the educational environment, teaching methods, educational content, creativity and innovation training, and capabilities and competencies of teachers. In the quantitative phase, confirmatory factor analysis led to the elimination of 8 out of the 102 identified factors, while the remaining factors were confirmed. Therefore, it can be concluded that individual, family, and educational process-related factors are influential in fostering creativity and innovation among students. Given the higher frequency of codes and the number of subcategories associated with educational factors, controlling and improving the indicators of this factor can have significant impact on enhancing students' creativity and innovation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله توانایی‌های معلم,خلاقیت و نوآوری,روش‌های تدریس,محتوای آموزش,محیط آموزشی

نویسندگان مقاله فرشته رحمتی |
دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

محمد حسن پرداخت چی |
استاد، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی

احمدرضا سنجری |
استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران

نرگس حسن مرادی |
دانشیار، گروه مدیریت آموزش عالی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://noavaryedu.oerp.ir/article_209630_73af91895705b701b99fab2dd979d124.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات