این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
منابع انسانی ناجا، جلد ۱۹، شماره ۷۹، صفحات ۱۰۷-۱۳۳

عنوان فارسی طراحی مدل سرمایه ساختاری، انسانی و رابطه‌ای با رویکرد شیوه‌های مدیریت منابع انسانی
چکیده فارسی مقاله سرمایه انسانی، ساختاری و رابطه‌ای به‌عنوان منابع ارزشمند بهبود عملکرد سازمان‌ها را تسهیل می‌کردند. سازگاری این سرمایه‌ها با شیوه‌های مدیریت منابع انسانی، توانمندی سازمان را افزایش می‌داد. هدف اصلی این پژوهش، طراحی مدل مناسب سرمایه‌های ساختاری، انسانی و رابطه‌ای در راستای شیوه‌های مدیریت منابع انسانی بود. روش تحقیق آمیخته (کیفی-کمی) بود. در بخش کیفی، از روش‌های فراترکیب و در بخش کمی، از روش دلفی و مدل‌سازی ساختاری تفسیری (ISM) استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 15 نفر خبرگان و اساتید حوزه مدیریت منابع انسانی بود. در بخش کمی، خبرگان رشته مدیریت دولتی با سابقه مدیریتی مدنظر قرار گرفتند. نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند غیر احتمالی انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل فیش‌برداری، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و پرسشنامه محقق‌ساخته بود. برای بررسی پایایی، از شاخص کاپای کوهن، ضریب آلفای کرونباخ و ضریب توافق کندال استفاده شد.
یافته‌ها نشان داد که سرمایه انسانی شامل 4 کد محوری و 22 کد باز، سرمایه ساختاری شامل 5 کد محوری و 30 کد باز، و سرمایه رابطه‌ای شامل 6 کد محوری و 29 کد باز بود. در مرحله اول دلفی، 6 شاخص جدید پیشنهاد شد که 4 شاخص آن در دو کد محوری جدید (روابط با مشتریان و شایسته‌سالاری) طبقه‌بندی شدند. نتایج نشان داد که ارتقای عملکرد سازمانی مستلزم بهره‌گیری از مدل ارائه‌شده است. این امر از طریق توسعه مدیریت دانش، بهبود زیرساخت‌های فناوری، تقویت شبکه‌سازی، ارتقای فرهنگ سازمانی و ایجاد ارتباطات شفاف امکان‌پذیر بود. شایسته‌سالاری به‌عنوان مؤلفه کلیدی سرمایه ساختاری، در افزایش بهره‌وری سازمان نقش داشت. پیشنهاد شد که سیاست‌گذاران و مدیران منابع انسانی استراتژی‌هایی جهت هماهنگی این سرمایه‌ها با اهداف سازمانی تدوین کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سرمایه انسانی،سرمایه ساختاری،سرمایه رابطه‌ای،شیوه های مدیریت منابع انسانی،

عنوان انگلیسی Designing a structural, human, and relational capital model with a human resource management practices approach
چکیده انگلیسی مقاله Human, structural, and relational capital as valuable resources facilitated the improvement of organizational performance. The compatibility of these capitals with human resource management practices increased the organization's capability. The main goal of this research was to design an appropriate model of structural, human, and relational capitals in line with human resource management practices. The research method was mixed (qualitative-quantitative). In the qualitative part, meta-synthesis methods were used, and in the quantitative part, the Delphi method and interpretive structural modeling (ISM) were used. The statistical population in the qualitative part included 15 experts and professors in the field of human resource management. In the quantitative part, experts in public administration with managerial experience were considered. Non-probability purposive sampling was carried out. The data collection tools included record-taking, semi-structured interviews, and a researcher-made questionnaire. To examine reliability, Cohen's kappa index, Cronbach's alpha coefficient, and Kendall's agreement coefficient were used.
The findings showed that human capital included 4 core codes and 22 open codes, structural capital included 5 core codes and 30 open codes, and relational capital included 6 core codes and 29 open codes. In the first stage of Delphi, 6 new indicators were proposed, 4 of which were classified into two new core codes (customer relations and meritocracy). The results showed that improving organizational performance requires using the presented model. This was possible through the development of knowledge management, improving technological infrastructure, strengthening networking, promoting organizational culture, and creating transparent communications. Meritocracy, as a key component of structural capital, played a role in increasing organizational productivity. It was suggested that policymakers and human resource managers develop strategies to coordinate these capitals with organizational goals.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سرمایه انسانی,سرمایه ساختاری,سرمایه رابطه‌ای,شیوه های مدیریت منابع انسانی

نویسندگان مقاله پگاه مداح رودسری |
گروه مدیریت ، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس/ مازندران

داود کیا کجوری |
گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، مازندران


نشانی اینترنتی http://phr.jrl.police.ir/article_104752_88e3c86764804de00ea2d46156c750c7.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات