این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 23 آبان 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۳۷-۶۲
عنوان فارسی
تحلیل ساختاری تفسیری هویت حرفهای اعضای هیات علمی در پساکرونا با تأکید بر تدریس: یک مطالعه آمیخته
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر تعیین میزان اثربخشی برنامه آموزشی «مسیرموفقیت» مبتنیبر نظریه انگیزش هویتمحور بر درگیری تحصیلی دانشآموزان بود. روش پژوهش حاضر از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. بدین منظور، از بین کلاسهای نهم دوره متوسطه اول دخترانه در سال تحصیلی 1403-1402 در شهرگلهدار (استان فارس)، دو کلاس با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی بهعنوان گروه آزمایش (21 نفر) و کنترل (21 نفر) در نظر گرفته شدند. گروه آزمایش، مداخله آموزشی با برنامه «مسیرموفقیت» مبتنیبر نظریه انگیزش هویتمحور را طی 11 جلسه 70 دقیقهای و گروه کنترل، آموزشهای معمول مدرسه را دریافت کردند. شرکتکنندگان هر دو گروه در سه مرحله شامل پیشاز مداخله، پساز آن و پیگیری شش هفتهای ازنظر متغیر درگیری تحصیلی مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش «مسیر موفقیت» منجر به افزایش درگیری تحصیلی رفتاری، عاملی، شناختی و عاطفی شده است و این تغییر برای همه ابعاد درگیری تحصیلی (بهغیر از بُعد عاطفی) تا مرحله پیگیری نیز پایدار بوده است. با توجه به نتایج این پژوهش میتوان گفت که آموزش مبتنیبر انگیزش هویتمحور برای افزایش درگیری تحصیلی دانشآموزان کاربرد موثر دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هویت حرفهای،کویید 19،تدریس،استادان،تحلیل ساختاری تفسیری،
عنوان انگلیسی
Structural-Interpretive Analysis of the Professional Identity of Faculty Members in the Post-Corona Era with Emphasis on Teaching: A Mixed-Methods Study
چکیده انگلیسی مقاله
The present study aimed to determine the effectiveness of the "Path to Success" educational program, based on identity-based motivation theory, in enhancing students' academic engagement. The present study employed a quasi-experimental design with a pre-test, post-test, and follow-up structure, including a control group. To achieve this, two ninth-grade classes from female students enrolled in the 2023-2024 academic year in Galehdar (Fars Province) were selected using convenience sampling. These classes were then randomly assigned to the experimental group (21 students) and the control group (21 students). The experimental group underwent an educational intervention using the "Path to Success" program, based on identity-based motivation theory, over the course of 11 sessions, each lasted 70 minutes. Meanwhile, the control group received standard school instruction. The participants in both groups were assessed for academic engagement at three stages: before the intervention, after the intervention, and during a six-week follow-up period. The results of the multivariate covariance analysis indicated that the "Path to Success" training program led to an increase in behavioral, agentic, cognitive, and emotional academic engagement. This improvement remained stable through the follow-up phase for all dimensions of engagement, except for the emotional aspect. Given these findings, it can be concluded that identity-based motivation training is an effective approach for enhancing students' academic engagement.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
هویت حرفهای,کویید 19,تدریس,استادان,تحلیل ساختاری تفسیری
نویسندگان مقاله
مصطفی باقریان فر |
استادیار، گروه نوآوری آموزشی و درسی، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
سید هدایت اله داورپناه |
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_8120_c7f37fdfaeced7ab6ed179e71a4bd90c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات