این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دراسات فی العلوم الانسانیه، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۸۹-۱۱۰

عنوان فارسی إشکالیه المنحی الفقهی للمدرسه التفسیریه الاندلسیه حتی القرن السابع الهجری
چکیده فارسی مقاله این بژوهش در تلاش به پاسخگویی این سؤال است: چرا تفاسیر فقهی یااجتهأدی فراوانی بانام (احکام القرآن) در اندلس تا قرن هفتم به‌وجود آمد؟ منابع تاریخی و تفسیری در این بژوهش ، بازخوانی شده اند وروش بکارگرفته شده توصیفی – تحلیلی بوده که هدف کشف عوامل تشکیل دهنده رویکرد مکتب تفسیری بسمت فقه است که عمده ترین آنها عبارتند از: خواست سیاست امویها- قرائتها واثر انها بر بروز مذاهب مختلف – ویژگی خاص اجتماعی وعقیدتی اندلسیها- بازگرداندن جایگاه واعتبار به مذاهب سنی و ظهور حکومتهای دینی سلفی. درسایه عوامل ذکرشده، راهی بازشد تا قرائتهای قرآن امور مسلمانان را در اندلس تحت الشعاع قرار دهد تاجایی که مردم بدانها مشغول و غرق شوند، در نتیجه از آموختن قرآن و أحأدیث تا قرن سوم به دور ماندند. بدیهی است که اختلاف درقرائتها بیان احکام خود را و ظهور مذاهب وگرایشهای فقهی نیز به دنبال دارد. هرکدام از آنها آن گونه که مذهب خویش را بزرگ می نمود وباعث تضعیف دیگر مذاهب می‌شد، تفسیر می‌کرد، لذا تفاسیر فقهی یا اجتهادی گوناگونی به وجود آمدند. جنبش تفسیری در اندلس باتأخیر آغاز شد و معدود کسانی در قرن سوم نام آورشدند. دولت اموی نیز مذهب مالکی مبتنی بر حدیث سلفی بر آنها تحمیل می‌کرد. دردوره مرابطین سلفی، تفسیر رشد و نمو یافت و به‌دست شیخ ابن عطیه در دوره موحدین به بلوغ خود رسید. سپس در قرن هفتم قرطبی دریچه‌ای بسوی اجتهاد گشود و مذاهب چهارگانه(اهل سنت) را باتفسیر خود (الجامع لأحکام القرآن) جمع نمود، که آن را می‌توان پایان این رویکرد فقهی در آن قرون نامید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله المدرسه التفسیریه الاندلسیه،القراءات القرآنیه،التفسیر الفقهی،صراع المذاهب،أحکام القرآن،مکتب تفسیری اندلس،قرائتهای قرآنی،تفاسیر فقهی،درگیری مذاهب،احکام قرآن،

عنوان انگلیسی بررسی علل و عوامل رویکرد فقهی مکتب تفسیری اندلس تاقرن هفتم
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله المدرسه التفسیریه الاندلسیه,القراءات القرآنیه,التفسیر الفقهی,صراع المذاهب,أحکام القرآن,مکتب تفسیری اندلس,قرائتهای قرآنی,تفاسیر فقهی,درگیری مذاهب,احکام قرآن

نویسندگان مقاله کاظم قاضی زاده |
بجامعه تربیت مدرس - طهران

صادق آئینه‌وند |
جامعه «تربیت مدرس» - الطهران - الإیران

رضیه رجب طهمازی |
جامعه تربیت مدرس


نشانی اینترنتی https://aijh.modares.ac.ir/article_19714_42f2de42ae81038c82e9cec987755b8d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات