این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دراسات فی العلوم الانسانیه، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۸۱-۹۹

عنوان فارسی الإیقاع فی خطب نهج البلاغه
چکیده فارسی مقاله خطبه های نهج البلاغه از نظر ظاهری حاوی تکنیک های فنی زیبایی است، که با معنی و مفهوم آن ها هماهنگی و سازگاری دارند. این تکنیک ها منجر به ایجاد حالات ضرب آهنگین با گام های موسیقایی زیبایی شده است که انسان با خواندن آن آرامش یافته و لذت و جمال موجود در آن را می یابد. این پدیده از قدرت و توانایی امام علی (ع) در گزینش کلمات و پیوند و هماهنگی حروف و حرکات آن ها ناشی می شود. در خطبه های نهج البلاغه ضرب آهنگ های موسیقیایی متعددی را می بینیم که از ویژگی های صوتی الفاظ و نحوه ترکیب آن ها در جملات ناشی می شود. امام علی(ع) با اسلوبی استوار ضرب آهنگ را برای تقویت کیفیت تعبیر و بهره مندی از زیبایی بیان به کار گرفته است، و در این کار اغراض دینی را با اغراض فنی در آمیخته است. امام در خطبه هایش تناسب اصوات و همخوانی آن ها را برای ترسیم صور معانی در خیال و تحریک عواطف و احساسات مخاطبان به کار گرفته است. مقاله حاضر ضرب آهنگ در خطبه های نهج البلاغه را از خلال تجمعات صوتی، تکرار حروف و کلمات، هم آوایی صداها، توازن بین جملات، سجع، جناس و تقابل بررسی کرده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الأدب،الإیقاع،ادبیات،نهج البلاغه،النثر العربی،الموسیقی،نثر عربی،نهج البلاغه،ضرب آهنگ،آهنگ و موسیقی،

عنوان انگلیسی ضرب آهنگ در خطبه های نهØ‌ البلاغه
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله الأدب,الإیقاع,ادبیات,نهج البلاغة,النثر العربی,الموسیقى,نثر عربی,نهج البلاغه,ضرب آهنگ,آهنگ و موسیقی

نویسندگان مقاله نصرالله شاملی |
دانشیار گروه زبان وادبیات عرب دانشگاه اصفهان

جمال طالبی قره قشلاقی |
دانشجوی دکتری زبان وادبیات عرب دانشگاه اصفهان


نشانی اینترنتی https://aijh.modares.ac.ir/article_19594_0913f8a3147aba7e8c4a464d74efafbb.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات