این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 28 آبان 1404
برنامه ریزی و آمایش فضا
، جلد ۲۷، شماره ۳، صفحات ۱-۲۵
عنوان فارسی
تحلیل مؤلفه های فضایی الگوی سیاستگذاری آموزشی ارزش های محیط زیستی (مورد مطالعه: روستاهای حاشیه کلانشهر تهران)
چکیده فارسی مقاله
آموزش ارزشهای محیط زیستی بهعنوان یکی از ارکان بنیادین توسعۀ پایدار و بهمنزلۀ سازوکاری برای بازسازی و احیای سرمایههای زیستمحیطی از نقش مهم و بایستهای برخوردار است. در این پژوهش شناسایی و مطالعۀ میزان اهمیت مؤلفههای فضایی الگوی سیاستگذاری آموزشی ارزشهای مذکور هدفگذاری شد و برای نیل به این هدف بر پایۀ نظریههای توسعۀ پایدار و استراتژیهای آموزشی و نظریههای رفتارمحور و اخلاقمحور در حوزۀ ارزشهای زیستمحیطی؛ مؤلفهها و شاخصهای آمایشی آموزش ارزشهای زیستمحیطی شناسایی و استخراج و با بهرهگیری از ابزار پرسشنامه و تکمیل آنها مبتنی بر نظر 30 کارشناس در عرصۀ آموزش محیط زیست به مطالعه و تحلیل تطبیقی دادههای حاصل از بهکارگیری نرمافزار
SPSS
و آزمونهای تحلیل واریانس یکطرفه
و تعقیبی دانکن در منطقۀ مورد مطالعه مبادرت شد و نتایج پژوهش مؤید این مطلب است که مؤلفۀ آشنایی با حوزۀ محیط زیست و نظام اکولوژیکی، کمترین میزان اهمیت را با مقدار 925/2 و بیشترین اهمیت را مؤلفۀ رفتاری
ـ
شناختی با مقدار 5533/3 در تدوین و اجرای سیاستگذاری آمایشی ارزشهای زیستمحیطی به خود اختصاص داده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تحلیل مؤلفه های فضایی،الگوی سیاستگذاری آموزشی،ارزش های محیط زیستی،روستاهای حاشیه کلانشهر تهران،
عنوان انگلیسی
Analysis of the spatial components of the educational policy model of environmental values (case study: villages on the rurbans of Tehran metropolis)
چکیده انگلیسی مقاله
The education of environmental values as one of the fundamental elements of sustainable development as well as a mechanism for the reconstruction and revival of environmental capitals has an important and necessary role. This research aims to identify and study the importance of spatial components of the educational policy model of the mentioned values to achieve this goal, it has taken into account sustainable development theories and educational strategies as well as behavior and ethics-based theories in the field of environmental values. The components and indicators of the study include identifying, extracting, and using questionnaire tools and completing them based on the opinion of 32 experts in the field of environmental education, studying and making a comparative analysis of the data obtained from SPSS software, One-way analysis of variance (ANOVA) and Duncan's post hoc analysis. The results confirm that the component familiar with the environment and ecological system has the least importance with a value of 2.925, and the most important component behavioral-cognitive with a value of 3.5533 has been assigned to itself in the formulation and implementation of environmental values policy.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تحلیل مؤلفه های فضایی,الگوی سیاستگذاری آموزشی,ارزش های محیط زیستی,روستاهای حاشیه کلانشهر تهران
نویسندگان مقاله
هادی شفیعی |
دانشجوی دکتری جغرافیای و برنامه ریزی دانشگاه تربیت مدرس
مرتضی توکلی |
استادیار گروه جغرافیای و برنامه ریزی دانشگاه تربیت مدرس و نویسنده مسئول
عبدالرضا رکن الدین افتخاری |
استاد گروه جغرافیای و برنامه ریزی دانشگاه تربیت مدرس
نشانی اینترنتی
https://hsmsp.modares.ac.ir/article_14748_c22acaeaa4e269aeedc940d930879281.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات