این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 19 آبان 1404
مطالعات اقتصاد اسلامی
، جلد ۱۹، شماره ۴۱، صفحات ۱۹۵-۲۲۹
عنوان فارسی
تبیین بنیانهای نظری حاکم بر «ارزشهای خبری» و «نظریه استفاده و خشنودی»؛ مقدمهای بر مطالعه بومی خبر
چکیده فارسی مقاله
پس از دهه 1960 شاهد مطرح شدن فهرستهای مختلف و متنوع ارزشهای خبری در ارتباطات هستیم. در این مقاله، پس از بررسی تحلیلی-مقایسهایِ فهرستهای گوناگون ارزشهای خبری در پنج دهه اخیر، فهرست منتخب و پیشنهادی نگارندگان که سعی شده، جامع فهرستهای پیشین باشد، جهت تحلیلهای پسینی ارائه میگردد. پس از آن نشان میدهیم، که مسأله ارزشهای خبری در رسانهها (فضای عملی ارتباطات) و علوم ارتباطات (فضای علمی ارتباطات) مبتنی بر نظریه استفاده و خشنودی در حوزه نظریههای مخاطبشناسی میباشد؛ سپس به تبیین بنیانهای فلسفیِ نظریه «استفاده و خشنودی» پرداخته و در این راستا، نگاه انسانمحورانه (اومانیسم) و سرمایهسالارانه (کاپیتالیسم) به عنوان دو بنیان نظری حاکم بر نظریه استفاده و خشنودی، مطرح میشود. در پایان با توجه به مطالعه موردی تأثیر جهانبینیهای غالب مدرنیسم بر نظریه استفاده و خشنودی، بر ضرورت داشتن نگاه انتقادی در مواجهه با علوم ارتباطات در تولید علوم ارتباطات اسلامی و اخذ رویکرد محتاطانه و گزینشی در بهرهگیری از الگوهای عملیاتی علوم ارتباطات همچون ارزشهای خبری در جامعه اسلامی تأکید میورزیم.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارزشهای خبری،نظریه استفاده و خشنودی،اومانیسم،کاپیتالیسم،علوم انسانی اسلامی،
عنوان انگلیسی
Explaining Theoretical Foundations of "News values" and "Uses and Gratification Theory"; An Introduction to a Local Study of News
چکیده انگلیسی مقاله
Various lists of news values in communication have been offered since 1960. This article, next to a comparative and analytical explanation of those lists in the recent five decades, presents the authors, own selected list which embodies all the previous ones. Then it is shown that the news values issue in both the practical domain of communication i.e the media, and its scientific domain, are based on the uses and gratification theory when it comes to a knowledge of the audience. The philosophical foundations of gratification theory which is in flounced by humanistic and capitalistic views are also explained. There is a final emphasis on the need of adopting a critical and cautious view when selecting practical communication models such as news values in our Islamic society due to the predominance of modernist world views.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ارزشهای خبری,نظریه استفاده و خشنودی,اومانیسم,کاپیتالیسم,علوم انسانی اسلامی
نویسندگان مقاله
محمد صادق نصراللهی |
دانشجوی دکتری، دانشکدة معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)
محمد هادی همایون |
استادیار دانشکدة معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق(ع)
نشانی اینترنتی
https://rc.isu.ac.ir/article_1304_eb7fc7e55222dcd189bfa68009eeb27a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات