این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 27 آبان 1404
مطالعات اقتصاد اسلامی
، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۱۲۳-۱۴۴
عنوان فارسی
کارکرد روایی (مربع معنایی) در تابلوهای «نماز»، «مجنون»، «میثاق خون» و «حضرت علیاکبر» اثر خشایار قاضیزاده
چکیده فارسی مقاله
در تحلیل گفتمانی تابلوهای خشایار قاضیزاده تلاش بر این است تا از نشانههای منفرد، کلان نشانهها، خرد نشانهها و یا مجموعهای از نشانهها عبور کنیم تا بتوانیم به ورای نشانهها یعنی آنجائی که نشانهها با یکدیگر تعاملبرقرارمی کنند برسیم. تا بتوانیم به خوانشی گفتمانی دستیابیم. بدینمنظور،
علاقهمند به ظاهر شدن معنا در گفتمانهای هنری، هدف این مقاله چگونگی ظاهر شدن معنا به کمک مقولههای بنیادین کلام یعنی «مربع معنائی» در این تابلوهاست؛ و در ادامه بومیسازی نظریههای تحلیل گفتمان در این حوزه است.
میخواهیم بدانیم که گفتهپرداز این تابلوها از چه ترفندهایی برای تولید معنا سود برده است و چگونه این نشانههای منفرد را به یک نظام منسجم معنائی تبدیل کرده که یک معنای واحد از آن تولید میگردد.
نشانه-معناشناس بر این باور است که نشانه بهتنهایی فاقد معناست و معنا از رابطه بین نشانهها حاصل میشود. با این توصیف میتوان بهدرستی گفت که نشانه–معناشناس به ظاهر شدن معنایی که از میان شکلهای زبانی دریافت شده است علاقه نشان میدهد؛ و در واقع، میتوان گفت که او به ظاهر شدن معنا از میان گفتمانهای که معنی را ظاهر میکنند، از میان گفتمانهای که معنی را انتقال میدهند و همکاری مبهمی را فراهم میکنند علاقهمند است. در حقیقت
نشانه-معناشناسی تلاشدارد بهصورت روشمند ابعاد کلام را موردمطالعه قرار دهد. یکی از ابعاد کلام همان «مربع معنایی» در کلام است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مربع معنائی،فرهنگ،طبیعت،مرگ،زندگی،شهید،
عنوان انگلیسی
Narrative Function (Semiotic square) in the paintings of Prayer, Majnun, Blood Contract, and Hazrat Ali Akbar by Khashayar Qazizadeh
چکیده انگلیسی مقاله
In the discourse analysis of Khashayar Qazizadeh's paintings, it has been tried to pass through single signs, macro-signs, micro-signs, or a combination of signs so that we can go beyond signs, i.e. where signs interact, and reach a discourse-based reading. The objective is to show how the meaning is revealed with the help of fundamental categories of speech or semiotic square in the paintings. We then need to customize discourse analysis theories in this field. We want to know how the author of these paintings has managed to produce meaning by combining these single signs into a coherent system of meaning. Semiologists believe that signs lack any meaning while alone and meaning is obtained intersemiotically. Thus we can maintain that semiologists are interested in the revelation of meaning from among linguistic forms. In other words they are after emergence of meaning from discourses which reveal meaning, or those discourses that transmit meaning and provide ambiguous cooperation. In fact, semiology attempts to study dimensions of speech in a methodological manner. One of these dimensions is semiotic square in speech.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مربع معنائی,فرهنگ,طبیعت,مرگ,زندگی,شهید
نویسندگان مقاله
علی عباسی |
دانشیار گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه شهید بهشتی
نشانی اینترنتی
https://rc.isu.ac.ir/article_1735_4a3da48d6693235092330ad84f7f492b.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات