این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 21 آبان 1404
مطالعات اقتصاد اسلامی
، جلد ۲۵، شماره ۱، صفحات ۹-۴۰
عنوان فارسی
یررسی رابطه عوامل اجتماعی و فرهنگی و نگرش به هنجار پوشش اسلامی (حجاب)؛ مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه کاشان در سال تحصیلی ۹۳-۱۳۹۲
چکیده فارسی مقاله
از آنجایی که رعایت و متقابلاً عدم رعایت حجاب می
تواند از نحوه نگرش افراد ناشی شود، شناخت نگرش افراد نسبت به پوشش اسلامی و عوامل مرتبط در شکل
گیری آن ضروری و بااهمیت است. در این مطالعه از رویکرد تلفیقی، از مجموعه نظریه
های جامعه
پذیری، یادگیری اجتماعی و قضیه ارزش هومنز بهعنوان چارچوب نظری تحقیق استفاده شده است. بر این مبنا، هدف اصلی این مقاله بررسی نگرش دانشجویان نسبت به پوشش اسلامی (حجاب) و عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر آن می
باشد
.
این مطالعه از نوع پیمایش اجتماعی بوده و داده
های تحقیق با استفاده از تکنیک پرسشنامه جمع
آوری گردیده است. اعتبار و روایی مقیاس
های تحقیق با توجه به نتایج ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 93-1392 می
باشند که با استفاده از فرمول نمونه
گیری کوکران تعداد 398 نفر بهعنوان حجم نمونه تعیین و با استفاده از روش سهمیه
ای و به صورت تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفته
اند
.
بر اساس نتایج تحلیل مسیر، تجربه مثبت گذشته از رعایت حجاب با 65 درصد اثرگذاری مستقیم و غیرمستقیم دارای بیشترین اثر مثبت بر نگرش دانشجویان نسبت به حجاب می
باشد. متغیر عملکرد خانواده در ارتباط با حجاب با 0.21، ناهمنوایی با هنجارهای جامعه با 17/0-، نگرش به برابری جنسیتی با 16/0- و شیوه تربیتی استبدادگرایانه با 13/0- در رتبههای بعدی اثرگذاری قرار گرفته
اند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نگرش،پوشش اسلامی،حجاب،گروههای مرجع،ناهمنوایی با هنجارها،شیوههای تربیتی،
عنوان انگلیسی
Study of Social and Cultural Factors Affecting the Normal Islamic Dress (Hijab) Case Study of Kashan University
چکیده انگلیسی مقاله
Hijab and mutually non- compliance with respect to the effects and consequences that would entail, could be the attitude of people. For this reason, understanding people's attitudes towards Islamic dress and associated factors in its formation is necessary and important. The integrated approach, the theory of socialization, social learning and value proposition Homans to have been used as theoretical framework. Therefore, the main objective of this paper is to examine the attitudes of students towards Islamic dress (hijab) and social and cultural factors affecting it. The study of social survey and research data has been gathered using the technique. Reliability and Validity of research, according to the results of Cronbach's alpha is approved. The study consisted of all students in the academic year 93-1392 Kashan University are using Cochran sampling formula set 398 as the sample size and using a quota method and were randomly selected and examined. Based on the analysis, the positive experience of the hijab, with 65 percent of the direct and indirect impact is the most positive effect on students' attitudes toward the veil. Family variables associated with the veil 0.21, nonconformity with social norms by 0.17-, 0.16- and attitudes towards gender equality with authoritarian parenting style has been effective 0.13- next rank.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نگرش,پوشش اسلامی,حجاب,گروههای مرجع,ناهمنوایی با هنجارها,شیوههای تربیتی
نویسندگان مقاله
علی حسینزاده |
استادیار گروه معارف دانشگاه کاشان
محسن نیازی |
استاد گروه علوم اجتماعی دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان
الهام شفایی مقدم |
دانشجوی دکتری بررسی مسایل اجتماعی ایران دانشگاه کاشان
نشانی اینترنتی
https://rc.isu.ac.ir/article_2260_e2baa4974572c0ffcdfe122d7e92004a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات