این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 27 آبان 1404
مطالعات اقتصاد اسلامی
، جلد ۲۷، شماره ۲، صفحات ۲۹-۷۹
عنوان فارسی
پیشبینی میزان دینداری دانشآموزان بر اساس وابستگی به اینترنت و باور به دنیای عادلانه
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی میزان دینداری بر اساس وابستگی به اینترنت و باور به دنیای عادلانه در میان دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال 1398 انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی، تکنیک آن، پیمایش و ابزار اندازهگیری، پرسشنامه است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 384 نفر و به شیوه خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده است. یافتههای پژوهش بر اساس مطالعه رگرسیونی گامبهگام نشان داد که «ابعاد اعتقادی، عاطفی و پیامدی، از ابعاد دینداری» فقط بر اساس باورهای ناعادلانه با ضریب تبیین به ترتیب 6.9 و 5.6 و 3 درصد
بهصورت منفی
قابل پیشبینی بوده، یعنی با صرف اندازهگیری میزان «باورهای دنیای ناعادلانه» در افراد میتوان میزان ابعاد اعتقادی، عاطفی و پیامدی دینداری در آنان را پیشبینی نمود، تأثیر سایر ابعاد باورهای عادلانه و حتی میزان وابستگی به اینترنت در پیشبینی بعد اعتقادی دینداری، حذف میشود. «بعد مناسکی، از ابعاد دینداری» بر اساس «باورهای دنیای ناعادلانه»
بهصورت منفی
و باورهای دنیای عادلانه برای خود
بهصورت مثبت
و در مجموع با ضریب تبیین 14.3 درصد قابل پیشبینی بوده، یعنی با اندازهگیری میزان باورهای ناعادلانه و باورهای دنیای عادلانه برای خود در افراد، میتوان میزان بعد مناسکی دینداری در آنان را پیشبینی نمود، تأثیر سایر ابعاد باورهای عادلانه و میزان وابستگی به اینترنت در پیشبینی بعد مناسکی دینداری، حذف میشود. «دینداری، همه ابعاد» بر اساس «باورهای ناعادلانه»
بهصورت منفی
و «باورهای دنیای عادلانه برای خود»
بهصورت مثبت
و در مجموع با ضریب تبیین 6.6 درصد قابل پیشبینی بوده است. تأثیر سایر ابعاد باورهای عادلانه و میزان وابستگی به اینترنت در پیشبینی بعد مناسکی دینداری، حذف شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
وابستگی به اینترنت،میزان دینداری،ابعاد دینداری،باور به دنیای عادلانه،دانشآموزان،
عنوان انگلیسی
Predicting Students' Religiosity Based On Their Dependence on the Internet and Belief in a Just World
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study is to study the level of religiosity based on Internet dependency and belief in a just world among secondary school students in Tehran. The type of research is applied, its technique is surveying and its measurement tool is a questionnaire. The statistical population of the study consisted of all second high school students in Tehran. The sample size was 384 by Morgan table and selected by multi-stage cluster sampling. The findings of the study, based on a forward-stepwise regression study, showed that "the belief dimension and emotional dimension and the consequential dimension of religiosity" were negatively predictable only on the basis of unfair beliefs with an explanatory factor of 6.9 and 5.6 percent, respectively, and 3 percent, respectively It means that by measuring the amount of "unjust world beliefs" in people, one can predict the level of belief and emotional dimension and the consequences of religiosity in them, the impact of the dimensions of just beliefs and even the degree of Internet dependency in predicting religious beliefs, The following is a rhymes of religiousness "based on the" beliefs of the unjust world "Negative beliefs and the beliefs of the just world are positive for themselves and in total with a predictive coefficient of 14.3% (that is, by estimating the amount of unjust beliefs and beliefs of the just world in people, one can predict the degree of religious rituals in the country.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
وابستگی به اینترنت,میزان دینداری,ابعاد دینداری,باور به دنیای عادلانه,دانشآموزان
نویسندگان مقاله
سمیه تاجیک اسماعیلی |
استادیار علوم ارتباطات دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران شرق
نشانی اینترنتی
https://rc.isu.ac.ir/article_75636_48e12b964021730457b93f94ae529a5d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات