این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 25 آبان 1404
مطالعات اقتصاد اسلامی
، جلد ۳۰، شماره ۲، صفحات ۵۰۵-۵۳۶
عنوان فارسی
بررسی رابطه میان گزینههای پروفایل کاربران دختراینستاگرام با باورهای دینی آنها (مطالعه موردی؛ دختران مراجعه کننده به برخی مراکز روانشناختی شهر قم)
چکیده فارسی مقاله
با گسترش استفاده از اینترنت و شبکههای مجازی اینترنتی، لازم به نظر میرسد درمورد این شبکهها و نوع رفتارهای کاربران و تأثیرات آن بر آنها، پژوهش انجام پذیرد؛ تا راهگشای استفاده مفیدتر از این تکنولوژی جدید باشد. بدین منظور، پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه میان گزینههای پروفایل کاربران دختر(20 تا 24ساله) اینستاگرام، با باورهای دینی آنها در بین کاربران مراجعه کننده به مراکز روانشناختی شهر قم انجام شده است. به این ترتیب که، از میان دختران 20 تا 24 ساله مجردی که اینستاگرام داشتند و به مراکز روانشناختی شهر قم مراجعه کرده بودند، 170 نفر به روش در دسترس انتخاب گردیدند. همچنین به منظور جمعآوری دادهها، از پرسشنامه استاندارد اندازهگیری باورهای دینی معبد استفاده شد؛ و دادهها با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون با روش اینتر تحلیل شدند. نتایج نشان داد که از میان 4مؤلفۀ باورهای دینی (رفتار مذهبی شخصی، رفتار مذهبی جمعی، رفتار عملی مذهبی، رفتار دینی) و نیز سازۀ باورهای دینی، هیچ مؤلفهای با خودافشایی نمونه مورد مطالعه از طریق اسم و بیو در پروفایل اینستاگرام، رابطه معنیداری نداشت. از میان این 4 مؤلفۀ باورهای دینی و سازۀ باورهای دینی، همگی با خودافشایی کاربران اینستاگرام از طریق ارائه عکس، رابطهای منفی و معنیدار داشتند. همچنین از نتایج حاصله چنین استنباط میشود که، افرادی که به هر نحو، باورهای مذهبی و دینی بالاتری داشتند، خودافشایی کمتری از طریق ارائه عکس در اینستاگرام داشتند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شبکه اجتماعی،اینستاگرام،گزینههای پروفایل،خودافشایی،باورهای دینی،
عنوان انگلیسی
Investigating the relationship between the profile options of female Instagram users and their religious beliefs (Case study; girls referring to some psychological centers in Qom)
چکیده انگلیسی مقاله
With the expansion of the use of the Internet and virtual Internet networks, it seems necessary to conduct research on these networks and the type of user behavior and its effects on them; To pave the way for more useful use of this new technology. For this purpose, the present study was conducted to determine the relationship between the profile options of female users (20 to 24 years old) of Instagram, with their religious beliefs among users referring to psychological centers in Qom. Thus, 170 single girls aged 20 to 24 who had Instagram and referred to psychological centers in Qom were selected by the available method. Also, in order to collect data, a standard questionnaire measuring the religious beliefs of the temple was used; Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and regression by Inter method. The results showed that among the 4 components of religious beliefs (personal religious behavior, collective religious behavior, practical religious behavior, religious behavior) and the structure of religious beliefs, none of the components had a significant relationship with self-disclosure of the sample through name and bio in Instagram profile. . Among these four components of religious beliefs and the structure of religious beliefs, all had a negative and significant relationship with self-disclosure of Instagram users through the presentation of photos. The results also show that people who had higher religious beliefs in any way had less self-disclosure by posting photos on Instagram.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
شبکه اجتماعی,اینستاگرام,گزینههای پروفایل,خودافشایی,باورهای دینی
نویسندگان مقاله
فاطمه امانی همدانی |
فارغ التحصیل دانشگاه آزاد قم
کاظم استادی مقدم |
دانشجو دانشگاه قرآن و حدیث قم
عباس حبیب زاده |
گروه علوم تربیتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه قم
نشانی اینترنتی
https://rc.isu.ac.ir/article_77114_5feaa8e0a3abe9b8aebdfe359de96d37.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات