این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات مالی اسلامی، جلد ۱۴، شماره ۳۲، صفحات ۷۹-۹۹

عنوان فارسی سینمای دینی ایران؛ مقایسۀ فیلم‌های «کویر» و «قدمگاه»
چکیده فارسی مقاله استفاده از رسانه سینما برای القای پیام‌ها و مفاهیم دینی، بخشی از فعّالیت‌های رسانه‌ای جهان معاصر است. این استفاده گاه به صورت بسیار سطحی و ساده‌اندیشانه و گاه ناشی از یک درک عمیق از دین و رسانه و ضروریات هر یک می‌باشد. در حالت اوّل، فیلم دینی محدود به یک دین خاص و مضمون آن، شعاری می‌شود. در حالت دوم، فیلم دینی دربردارنده وجه مشترک پیام‌های عمیق الهی و بشری مشترک در همه ادیان است و بنابراین برای طیف وسیع‌تری از مخاطب، استفاده می‌شود بدون اینکه با شعارهای سطحی آنان را دلزده کند. در مقاله حاضر ضمن مقایسه تحلیلی فیلم‌های ایرانی «کویر»- به عنوان نمونه‌ای از سینمای نوع اوّل- «قدمگاه»- به ‌عنوان نمونه‌ای از سینمای نوع دوم- به دنبال تأیید این ادّعا هستیم که سینمای دینی نوع دوم با ویژگی چندلایه و هنری‌بودن می‌تواند سینمایی موفق و تأثیر‌گذار در جهت اهداف آن باشد، در حالی که سینمای نوع اوّل، بر ضدّ خود و اهدافش عمل می‌کند و با دلزده کردن مخاطب، در حقیقت وی را از دین دور می‌کند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سینمای دینی،تحلیل فیلم،رسانه‌ای کردن دین،

عنوان انگلیسی Iranian Religious Cinema, a Comparison between the Features, “Kavir” and “Gadamgāh”
چکیده انگلیسی مقاله Using the medium of cinema to convey religious concepts and messages is part of media activities in contemporary world. This usage is sometimes very naïve and simple and sometimes is generated from a deep understanding of religion, media and the necessities of each. In the first case the religious movie is confined to a specific religion and its theme seems like a slogan. In the second case the religious movie will include the shared divine and human messages among religions. As such it will become interesting for a vaster range of the audience, without disappointing them with simple slogans. In this article, while comparing two movies i.e Kavir (the Desert), and Ghadamgah (the Station), as examples for the first and second kind of cinema, it is argued that the religious cinema of the second kind, being multilayered and artistic, will be effective and successful in respect to its aims, whereas the first kind will work against itself and its aims, and actually will alienate the audience from real religion.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سینمای دینی,تحلیل فیلم,رسانه‌ای کردن دین

نویسندگان مقاله اعظم راودراد |
دانشیار گروه ارتباطات دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی https://rc.isu.ac.ir/article_1381_724834138778b4cdf18af72311e6eccc.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات