این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 29 آبان 1404
اندیشه مدیریت راهبردی
، جلد ۲۶، شماره ۱، صفحات ۳۳۵-۳۶۲
عنوان فارسی
بررسی تأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی بر حجاب و پوشش کاربران با تأکید بر ابعاد دینداری (مورد مطالعه: کاربران زن شبکه اجتماعی اینستاگرام)
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر به دنبال بررسی تأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی بر حجاب و پوشش کاربران زن با تأکید بر ابعاد دینداری است. جامعه آماری، کاربران فعال شبکه اجتماعی اینستاگرام میباشد. ابزار اندازهگیری پرسشنامه بومیشده میزان دینداری استارک و گلارک در پنج بعد و پرسشنامه محقق ساخته حجاب و پوشش بود. روایی صوری و محتوایی این پرسشنامه به تأیید چند تن از اساتید و صاحبنظران رسید و پایایی آن نیز از طریق یک آزمون مقدماتی با استفاده از آلفای کرونباخ در متغیر دینداری (911/0) و متغیر حجاب و پوشش (751/0) به دست آمد. تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی، به وسیله نرمافزار 21/
spss
صورت گرفته است. یافتههای این تحقیق نشان داد تأثیری معکوس میان میزان استفاده از شبکههای اجتماعی، میزان رضایت و میزان اعتماد به شبکههای اجتماعی با حجاب و پوشش کاربران وجود دارد. اما میزان ابعاد دینداری (بعد اعتقادی، بعد مناسکی، بعد پیامدی، بعد شناختی و بعد احساسی) با حجاب و پوشش کاربران دارای تأثیر مستقیم و مثبت بوده است. همچنین از طریق آزمون تحلیل مسیر مشخص شد که متغیر میزان دینداری بر حجاب و پوشش کاربران تأثیر نسبتاً قوی دارد. در مجموع، نتایج نشان داد که متغیرهای میزان استفاده از شبکههای اجتماعی، ابعاد اعتقادی، مناسکی (مربوط به متغیر دینداری)، میزان اعتماد به شبکههای اجتماعی، میزان رضایت از شبکههای اجتماعی و بعد پیامدی مربوط به متغیر دینداری به ترتیب دارای بیشترین تأثیر بر گرایش به حجاب و پوشش کاربران بودهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژگان کلیدی دینداری،حجاب،شبکههای اجتماعی،شبکه اجتماعی اینستاگرام،زنان،
عنوان انگلیسی
Investigating the Effect of Social Networks on Hijab with an Emphasis on the Religiosity Dimensions (Case Study: Female Users of Instagram Social Networking)
چکیده انگلیسی مقاله
This article examines the impact of social networks on female users’ hijab with an emphasis on religious dimensions. The statistical population was the active users on Instagram. The instruments of measuring were the locally adapted questionnaire of Glock and Stark Religious Involvement Measurement Model in five dimensions and the researcher’s own designed questionnaire on hijab and covering. The formal and content validity of this questionnaire was confirmed by a number of professors and experts and its reliability was assessed through a preliminary test using Cronbach's alpha in the religiosity variable (0.911) and hijab and covering (0.751) variables. Data analysis was conducted at two levels of descriptive and inferential statistics using spss/21 software. The findings of this study showed that there is an inverse relationship between the amount of social network use, the degree of satisfaction and the level of trust in social networks with the user’s hijab. However, the relationship between the dimensions of religiosity (religious beliefs, religious dimension, consequential dimension and emotional dimension) was found to be directly and positively correlated with the hijab of the users. Also, through the path analysis, it was proved that the degree of religiosity has a strong impact on how the users cover their bodies. The variables like the degree of using social networks, aspects of ritual and belief- related variables, trust in social networks, satisfaction from social networks and consequential side of religiosity have, in the order given, the highest impact on the tendency towards hijab and the users' body covering.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
واژگان کلیدی دینداری,حجاب,شبکههای اجتماعی,شبکه اجتماعی اینستاگرام,زنان
نویسندگان مقاله
سیدنصرت اله نعمتی فر |
کارشناس ارشد علوم ارتباطات دانشگاه صدا و سیما تهران
محمد مهدی صفورایی پاریزی، |
دانشیار روانشناسی تربیتی و عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه قم
نشانی اینترنتی
https://rc.isu.ac.ir/article_2538_eb4d912d2275ed4aa9050d43cd69da8b.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات