این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 28 آبان 1404
اندیشه مدیریت راهبردی
، جلد ۲۶، شماره ۱، صفحات ۹۹-۱۱۴
عنوان فارسی
بررسی رابطه عفاف و محبوبیت نقش در شخصیتهای زنِ فیلمهای سینمایی پربیننده تلویزیون
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش بررسی رابطه محبوبیت نقش و عفاف در شخصیتهای زنِ فیلمهای پربیننده تلویزیون است. دلیل اصلی توجه به این امر، نقش شخصیتها و ستارههای محبوب فیلمها در شکلدهی به نگرش و رفتار مخاطبان است که با ارائه الگوهای مناسب در زمینه ترویج و تبلیغ عفاف میتواند به عنوان یکی از منابع اصلی جامعهپذیری عفاف ایفای نقش کند. این تحقیق با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی انجام گرفته است و در این راستا، نمونه آماری با 36 فیلم از جامعه آماری پربینندهترین فیلمهای سینمایی پخش شده از تلویزیون انتخاب شده است. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از نرمافزار
spss
و آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون خیدو یا مجذور کای) با خطای نوع اول 5 درصد استفاده شد. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که در فیلمهای مورد بررسی، تصویر مناسبی از وضعیت عفاف در شخصیتهایی که میتوانند به عنوان الگو انتخاب شوند یعنی کسانی که دارای محبوبیت نقش هستند دیده نمیشود. به طورکلی عملکرد فیلمهای پربیننده تلویزیون در تبلیغ و ترویج فرهنگ عفاف از طریقِ ارائه الگوها و اسوههای حسنه، مطلوب نبوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
محبوبیت نقش،عفاف،فیلم سینمایی،الگو،تحلیل محتوای کمی،
عنوان انگلیسی
An Analysis of the Relation between Chastity and Actresses’ Popularity in TV Hit Feature Films' Female Cast
چکیده انگلیسی مقاله
The research purpose is to examine the role of feature films' popular cast in shaping the audience’s attitude and behavior, since these characters can act as suitable models for people’s acceptance of chastity. The research method has been quantity analysis and its statistic population consisted of 36 hit feature films broadcast on TV. To analyze the data we used spss software together with descriptive and inductive statistics with 5% first type error. The results show that the specified films are lacking in appropriate characterization in regard to sticking to chastity, so they could not be taken as role models for the viewers. In general, one could say that TV hit feature films have failed to promote the culture of chastity by offering models.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
محبوبیت نقش,عفاف,فیلم سینمایی,الگو,تحلیل محتوای کمی
نویسندگان مقاله
محسن شاکری نژاد |
استادیار گروه ارتباطات و رسانه دانشگاه صدا و سیما
سعید باقری |
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی
نشانی اینترنتی
https://rc.isu.ac.ir/article_2529_f403ecc8e9639058690d979e4e4c5cd5.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات