این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 29 آبان 1404
اندیشه مدیریت راهبردی
، جلد ۳۰، شماره ۲، صفحات ۵۳۷-۵۶۸
عنوان فارسی
چالش جامعهپذیری از طریق والدین و رسانه در پایبندی به دعا
چکیده فارسی مقاله
به چالشکشیدن دو مفهوم جامعهپذیری از طریق والدین و رسانه که هر دو به عنوان یک متغیر تاثیرگذار بارها آزمون شدهاند، برای تبیین یک پدیده عرفانی و مذهبی (دعا) در پژوهش حاضر هدف اصلی محقق بودهاست. دعا در چهار بعد مناسکی، درخواستی، محاورهای و ذهنی مورد ارزیابی واقعشدهاست. میزان استفاده از رسانههای داخلی وخارجی به عنوان عوامل موثر در کنار میزان دعای والدین و متغیرهای زمینهای در بین دو جنسیت آزمون شدهاست. به این منظور از میان مردم سنتی و مذهبی شهر لار تعداد 360 نمونه به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شده اند. داده های تحقیق با استفاده از نرم افزار spss توصیف شده اند و بوسیله نرم افزار آموس، فرضیه های تحقیق آزمون شده اند. میزان پایبندی به دعا در پاسخگویان بر مبنای ابزار بهکاررفته در مقاله بالاتر از سطح متوسط است. متغیرهای نهایی و معنیدار تاثیرگذار بر پایبندیبهدعا، میزان دعای والدین، میزان استفاده از رسانههای داخلی و سن بودهاند. این متغیرها در مجموع توانسته اند 65 درصد از واریانس پایبندی به دعا را تبیین کنند. میزان استفاده از رسانه های داخلی اثر مثبتی بر پایبندی به دعا داشته اند حال اینکه این تاثیر برای رسانه های خارجی منفی برآورد شده است. به طور کلی نتایج نشان از تسلط الگوهای اجتماعی-شدن از طریق خانواده نسبت به رسانه در تبیین پایبندی به دعا دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پایبندیبهدعا،جامعهپذیری دینی،رسانههای داخلی و خارجی،
عنوان انگلیسی
The challenge of socializing through parents and the media in adhering to prayer
چکیده انگلیسی مقاله
Challenging the two concepts of socialization through parents and media, both of which have been tested many times as an influential variable, has been the main goal of the researcher to explain a mystical and religious phenomenon (prayer). Dua has been evaluated in four dimensions: ritual, request, conversational and mental. The amount of use of domestic and foreign media as effective factors, along with the amount of parents' prayers and contextual variables, has been tested between the two genders. For this purpose, among the traditional and religious people of Lar city, 360 samples were selected by multi-stage random sampling method. Research data have been described using spss software and research hypotheses have been tested using Amos software. The level of adherence to prayer among the respondents based on the tool used in the article is above the average level. The final and significant variables affecting the adherence to prayer were the amount of parents' prayer, the amount of use of domestic media and age. In total, these variables have been able to explain 65% of the variance of adherence to prayer. The amount of use of domestic media has had a positive effect on adherence to prayer, while this effect has been estimated to be negative for foreign media. In general, the results show the dominance of socialization patterns through the family over the media in explaining adherence to prayer.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پایبندیبهدعا,جامعهپذیری دینی,رسانههای داخلی و خارجی
نویسندگان مقاله
سید صمد بهشتی |
گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
فاطمه نوروزی |
عضو هیئت علمی گروه جامعهشناسی، دانشگاه پیام نور تهران
نشانی اینترنتی
https://rc.isu.ac.ir/article_77116_833ec79a9fa1d55fcf7dc25e66ecf7cf.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات