این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 21 آبان 1404
اندیشه مدیریت راهبردی
، جلد ۳۰، شماره ۲، صفحات ۴۷۳-۵۰۴
عنوان فارسی
تبیین مولفه های سبک زندگی دینی در سریال های خانوادگی ماه رمضان سال ۱۳۹۷ سیمای جمهوری اسلامی ایران ( شبکه های ۳-۲-۱)
چکیده فارسی مقاله
سبک زندگی مفهوم محوری تحلیل های جامعه شناختی در بازنمایی تشابه ها و تمایزهای دنیای مدرن می باشد. هویت های امروزی علاوه بر اینکه از تمایزها و تشابه های ساختاری قدیمی مثل طبقه، قوم و مذهب تأثیر می پذیرند، به شدت توسط انواع سبک های زندگی در فرآیند بازشناسی مداومی مورد توجه قرار می گیرند. روش این پژوهش ترکیبی (کیفی- کمی) است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل صاحب نظران و کارشناسان حوزه سبک زندگی و رسانه شامل اساتید دانشگاه، حوزه، مدیران و مسئولان رسانه ملی می باشد که در نهایت پس از مصاحبه با 11 نفر اشباع نظری حاصل شده است. علاوه براین، در بخش کمی نیز جامعه آماری شامل کلیه سریالهای پخش شده در ماه رمضان سال 1397 از شبکه های یک، دو و سه می باشد که تعداد آن برابر با 90 قسمت است که به منظور نمونه گیری از روش تمام شمار استفاده شده است و از اینرو کلیه قسمتها مورد تحلیل قرار گرفته است. یافته های کیفی پژوهش مبین آن است که نوع پوشش، دینباوری، ارتباطات اخلاقی اسلامی، خویشتنداری، کمک به دیگران، توجه به ارزشهای اقتصادی همراه با گذشت و ... مولفه هایی از سبک زندگی دینی هستند که در سریالهای خانوادگی ماه رمضان سیمای جمهوری اسلامی بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. نتایج بدستآمده در بخش کمی پژوهش نیز بیانگر آن است که لباس و پوشش، خوردن و آشامیدن، مسکن و امکانات زندگی و خواب و بیداری بالاترین درصد فراوانی را در میان مولفههای تعامل انسان با خود در سبک زندگی دینی دارا میباشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تلویزیون،رسانه ملی،سبک زندگی،سریالهای خانوادگی،ماه رمضان،
عنوان انگلیسی
Explaining the Components of Religious lifestyle in family serials of Ramadan 1397 of the Islamic Republic of Iran TV (Channels 1,2,3)
چکیده انگلیسی مقاله
Lifestyle is the central concept of sociological analysis in representing the similarities and differences of the modern world. Today's identities, in addition to being influenced by old structural differences and similarities such as class, ethnicity, and religion, are highly regarded by a variety of lifestyles in the process of ongoing recognition. The method of this research is hybrid (qualitative-quantitative). The statistical population in the qualitative section includes experts in the field of lifestyle and media, including university professors, field, managers and national media officials, which was finally obtained after interviews with 11 people with theoretical saturation. In addition, in a small part, the statistical population includes all serials broadcast during the month of Ramadan in 1397 from channels one, two and three, the number of which is equal to 90 episodes, which has been used to sample the whole number method. Therefore, all parts have been analyzed. Qualitative findings of the study indicate that the type of cover, religion, Islamic moral relations, self-control, helping others, paying attention to economic values with forgiveness and etc are components of the religious lifestyle that are more considered in the family series of Ramadan on Islamic Republic TV. Placed. The results obtained in the quantitative part of the research also indicate that clothing and clothing, eating and drinking, housing and living facilities and sleep and wakefulness have the highest percentage among the components of human interaction with themselves in religious lifestyle.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تلویزیون,رسانه ملی,سبک زندگی,سریالهای خانوادگی,ماه رمضان
نویسندگان مقاله
علی محمد موحدی متین |
دانشجوی دکترای رشته فرهنگ و ارتباطات، دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، جمهوری اسلامی ایران
سید محمد دادگران |
استادیار گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
محمد رضا رسولی |
دانشیار گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
نشانی اینترنتی
https://rc.isu.ac.ir/article_77113_6e060e93f0b037c2ba1306fa49fc2345.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات