این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات میان رشته‌ای در علوم انسانی، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۱۴۵-۱۷۴

عنوان فارسی اثربخشی آموزش ابراز وجود و مدیریت استرس بر فرایند خانواده و بهزیستی ذهنی زنان سرپرست خانوار
چکیده فارسی مقاله در سال‌های اخیر، زنان سرپرست خانوار به‌عنوان یکی از گروه‌های آسیب‌پذیر اجتماعی با چالش‌های روانی و اجتماعی متعددی روبرو هستند که مدیریت استرس و توانایی ابراز وجود، نقش مهمی در ارتقای سلامت روان و بهبود فرایند خانواده آنان ایفا می‌کند. با توجه به پیامدهای منفی ناشی از فشارهای متعدد، فقدان حمایت‌های کافی و تأثیر مستقیم این عوامل بر کیفیت زندگی این گروه، پژوهش‌های مداخله‌ای در زمینه آموزش مهارت‌های روان‌شناختی از ضرورت بالایی برخوردار هستند. هدف این مطالعه، بررسی اثربخشی آموزش هم‌زمان ابراز وجود و مدیریت استرس بر فرایند خانواده و بهزیستی ذهنی زنان سرپرست خانوار است. این پژوهش به صورت نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون و گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری را زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی شهرستان کاشان در سال 1400 تشکیل دادند. از این میان 30 زن به‌صورت در دسترس انتخاب و به روش تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزارهای جمع‌آوری داده شامل مقیاس فرایند خانواده، مقیاس رضایت از زندگی و مقیاس عاطفه مثبت و منفی بود. گروه آزمایش طی 8 جلسه آموزشی 90 دقیقه‌ای آموزش ترکیبی مهارت ابراز وجود و مدیریت استرس را دریافت کرد. داده‌ها نهایتاً با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره تحلیل شدند. نتایج حاصل نشان داد آموزش ترکیبی ابراز وجود و مدیریت استرس موجب بهبود معنادار فرایند خانواده و افزایش بهزیستی ذهنی زنان سرپرست خانوار شد؛ به‌طوری‌که تفاوت معناداری میان گروه آزمایش و کنترل از نظر فرایند خانواده و بهزیستی ذهنی مشاهده گردید (F=5.87)، (p<0.01). یافته‌های پژوهش بیانگر اثربخشی برنامه آموزشی در ارتقاء سلامت روان و بهبود عملکرد خانواده زنان سرپرست خانوار است. به نظر می‌رسد آموزش هم‌زمان این مهارت‌ها می‌تواند راهکاری مناسب برای کاهش آسیب‌های روانی و افزایش کیفیت زندگی این گروه آسیب‌پذیر باشد. از محدودیت‌های پژوهش می‌توان به حجم نمونه محدود، دسترسی دشوار به گروه هدف و تأثیر شرایط اجتماعی بر پاسخ‌دهی اشاره کرد. توصیه می‌شود مداخلات مشابه در سطح گسترده‌تر و با روش‌های مقایسه‌ای بیشتری اجرا شود تا زمینه حمایت روانی و اجتماعی مطلوب‌تر زنان سرپرست خانوار فراهم گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش ابراز وجود،مدیریت استرس،فرایند خانواده،بهزیستی ذهنی،

عنوان انگلیسی Effectiveness of assertiveness and stress management training on family process and mental well-being of female-headed households
چکیده انگلیسی مقاله In recent decades, philosophers of science have addressed the question of how science is influenced and shaped by values. This view stands in contrast to the ideal of “value-free science,” which considers the internal involvement of non-cognitive values in scientific practice to be detrimental. Today, however, this ideal has been widely criticized and is regarded as flawed. It is now accepted that values and value judgments intervene in various stages of scientific activity—from decision-making about the selection of research projects to the evaluation and acceptance of scientific results. The significance of this issue is heightened in futures studies as a value-laden science, since it is a pragmatic, human-centered, and inter/transdisciplinary field that seeks to shape and construct the future. Accordingly, this article examines the place and major roles of values in futures studies to clarify which forms of value involvement are legitimate and which are not. To address this question, two approaches are adopted: 1) presenting a typology of values according to their purposes, and 2) distinguishing between the direct and indirect roles of values. These approaches are then aligned with the literature and foundations of futures studies. Attention to these issues can provide futurists with a framework for understanding the ways in which values and their structures play a role, thereby influencing the quality, credibility, and authority of futures studies.


کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش ابراز وجود,مدیریت استرس,فرایند خانواده,بهزیستی ذهنی

نویسندگان مقاله مسعود سلمانی بیدگلی |
کارشناسی‌ارشد تاریخ پزشکی، گروه تاریخ پزشکی، دانشکده طب ایرانی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

آمنه صدیقیان بیدگلی |
استادیار جامعه‌شناسی، گروه مطالعات اجتماعی، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://www.isih.ir/article_526_04fe59ab062455fb1f6596fc4f549934.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات