مدیریت و توسعه ورزش، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۹۱-۱۰۷

عنوان فارسی تحلیل فرآیند صحه‌گذاری ورزشکاران ایرانی با استفاده از تئوری داده‌بنیاد
چکیده فارسی مقاله هدف: این پژوهش با هدف تحلیل وضعیت صحه گذاری ورزشکاران ایرانی انجام شده است. روش شناسی: پژوهش حاضر با به کارگیری تئوری داده‌بنیاد و از طریق مصاحبه با 29 نفر از ورزشکارن و مربیان مشهور، قانونگذاران و صاحب‌نظران انجام شد که به صورت قضاوتی انتخاب شدند. داده‌های حاصل با نرم‌افزار Atlas.Ti طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شد. یافته­ها: در سه مرحلۀ کدگذاری، مقوله­های اصلی و فرعی صحه­گذاری ورزشکاران شناسایی و به یکدیگر مرتبط شد که عبارتند از: شرایط علّی (عوامل فردی و اجتماعی، عوامل مرتبط با شرکت­های تجاری، عوامل حرفه­ای مرتبط با صنعت ورزش و عوامل مرتبط با رسانه)؛ شرایط زمینه­ای (عوامل جامعه­شناختی، نهادی، تجاری-اقتصادی و عوامل مرتبط با رسانه)؛ استراتژی­های عمل (اقدامات حاکمیتی، فرهنگی-اجتماعی، نهادهای حرفه­ای ورزش، مرتبط با قرارداد تجاری و حوزه رسانه)؛ و پیامدها (پیامدهای اجتماعی، اقتصاد ملی، حرفه­ای، بازاریابی و رسانه­ای). در نهایت نیز پارادایم کدگذاری تشریح و نظریه نهایی شکل گرفت. نتیجه­گیری: محدودیت موجود صحه­گذاری در ایران تحت تأثیر شرایط مختلفی اتفاق افتاده است که از وضعیت مطلوب و مورد انتظار فاصله دارد. این وضعیت می­تواند پیامدهای نامطلوبی به دنبال داشته باشد؛ اما، استفاده از برخی استراتژی­های عملی، امکان دستیابی به وضعیت مطلوب را فراهم می­سازد و می­تواند تا حدود زیادی پیامدهای مطلوبی داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تبلیغات، صحه‌گذاری، ورزشکار مشهور، تئوری داده‌بنیاد،

عنوان انگلیسی Analysis of endorsement process of Iranian athletes by using the grounded theory
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This study aimed to analyze the endorsement of Iranian athletes. Methodology: This study was administered by using a grounded theory approach. Interviews (n=29) were conducted with famous athletes and coaches, legislators, and experts that selected by judgment sampling. Data were analyzed according to the open, axial and selective coding by using of Atlas.Ti software. Results: through the three coding phase, categories and sub-categories of athletes endorsement were identified and related to each other as follows: Causal conditions (individual and social factors, business-related factors, professional factors of sports industry, and media-related factors); Intervening and context condition (sociological factors, institutional factors, economic and trade-related factors, and media-related factors); Action strategies (governance actions, socio-cultural actions, sports organizations’ actions, commercial contract-related actions, media-related actions); and Consequences (social, national economy, professional, marketing and media consequences). Finally, coding paradigm described and theory was created. Conclusion: Current limitations of Iranian athletes’ endorsement have occurred under various situation. It is far from desired situation that may have undesirable consequences. However, it can be achieved desired situations by using practical strategies that may lead to considerable outcomes.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Advertising, Endorsement, Famous athlete, Grounded theory

نویسندگان مقاله هادی باقری |
دانشجوی دکتری مدیریت ورزش، دانشگاه تربیت مدرس تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

هاشم کوزه چیان |
استاد مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرس تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

مجتبی امیری |
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

محمد احسانی |
استاد مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرس تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://jsmd.guilan.ac.ir/article_2136_bc89f8377815cb53ffe139d1fd56ffc0.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1093/article-1093-357033.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات