این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۲۱، شماره ۳، صفحات ۴۰۵-۴۱۳

عنوان فارسی پیامدهای مشکلات رفتاری کودکان نوپا در خانواده: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: خانواده در رشد عاطفی، شناختی و رفتاری کودکان نقشی اساسی دارد و از همان سنین نوزادی، منبع اصلی حمایت، پرورش و رشد کودک می‌باشد. کودکان و مشکلات روان‌شناختی آنان نیز تأثیر متقابلی بر والدین و سیستم خانواده دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی پیامدهای مشکلات رفتاری کودکان در سنین نوپایی بر خانواده انجام گردید.
روش‌ها: این مطالعه به روش کیفی پدیدارشناسی انجام شد و داده‌های آن نیز با روش Collaizi مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جمعیت مورد بررسی، 20 مادر به همراه کودکان 12 تا 24 ماهه مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی- خدماتی شهرستان نجف‌آباد در سال 1403 بود. نمونه‌ها به صورت هدفمند انتخاب شدند که پس تکمیل چک‌لیست مشکلات رفتاری کودکان Achenbach و Rescorla (Child Behavior Checklist یا CBCL)، مورد مصاحبه نیمه ساختار یافته قرار گرفتند و این روند تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت.
یافته‌ها: پس از تحلیل محتوای داده‌ها، 3 مقوله اصلی و 7 مقوله فرعی از پیامدهای مشکلات رفتاری کودکان در خانواده به دست آمد که شامل «مشکلات مرتبط با سلامت روان مادر (نشانگان افسردگی، نشانگان اضطراب)، کاهش کیفیت تعامل والد- فرزند (افزایش کنترلگری، کاهش حمایت عاطفی، منفی‌نگری نسبت به کودک) و اختلال در عملکرد خانواده (افزایش تعارضات زوجی، اختلال در سیستم تعاملات اجتماعی)» بود.
نتیجه‌گیری: مشکلات رفتاری کودکان در سنین نوپایی، تغییراتی در رفتار، شناخت و هیجانات والدین ایجاد می‌کند که در ادامه، فرزندپروی مثبت والدین را مختل و عملکرد کلی خانواده را دچار مشکل می‌نماید. بنابراین، لازم است طرح‌های اجرایی پیشگیرانه آموزشی و مشاوره‌ای در همین راستا در اولویت مراکز بهداشت، آموزشی و نظام سلامت قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کودکان نوپا، مشکلات رفتاری، تعامل والد و کودک، مشکلات روان‌شناختی، خانواده

عنوان انگلیسی The Consequences of Behavioral Problems in Toddlers within the Family: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The family plays a fundamental role in the emotional, cognitive, and behavioral development of children and is the main source of support, upbringing, and development of the child from infancy. Children and their psychological problems also have a reciprocal effect on parents and the family system. This study aimed to investigate the consequences of behavioral problems of toddlers on the family.
Methods: This qualitative research was conducted using the phenomenological descriptive method and data analysis through the Collaizi method. The research population consisted of 20 mothers having toddlers aged 12 to 24 months who visited to health and counseling centers in Najafabad city in 2024. After completing The Child Behavior Checklist (CBCL); Achenbach and Rescorla, they were subjected to semi-structured interviews, which continued until theoretical saturation was achieved.
Findings: After analyzing the content of the data, 3 main categories and 7 subcategories of the consequences of children's behavioral problems in the family were identified. These include Mother's mental health issues (depression symptoms, anxiety symptoms), reduced quality of parent-child interaction (increased controlling behavior, lack of emotional support, negativity toward the child), and family dysfunction (increased marital conflicts, disruption in social interaction systems).
Conclusion: Behavioral problems in toddlers cause changes in parents' behavior, cognition, and emotions, which subsequently disrupt positive parenting and lead to challenges in overall family functioning. Therefore, it is essential for preventive educational and counseling programs to be prioritized by health centers, educational institutions, and the healthcare system.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Toddlers, Behavioral problems, Parent-child relationship, Psychological problems, Family

نویسندگان مقاله مژگان کارشناس | Mojgan Karshenas
PhD Student, Department of Counseling, Kho.C., Islamic Azad University, Khomeinishahr, Iran
دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مشاوره، واحد خمینی‌شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی‌شهر، ایران

فهیمه نامدارپور | Fahimeh Namdarpour
Assistant Professor, Department of Counseling, Kho.C., Islamic Azad University, Khomeinishahr, Iran
استادیار، گروه مشاوره، واحد خمینی‌شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی‌شهر، ایران

یوسف گرجی | Yousef Gorji
Assistant Professor, Department of Psychology, Kho.C., Islamic Azad University, Khomeinishahr, Iran
استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد خمینی‌شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی‌شهر، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1055-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات