این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۲۱، شماره ۳، صفحات ۲۹۴-۳۰۵

عنوان فارسی بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر بهبود رفتار سلامت بلوغ دانش‌آموزان دختر شهر نیشابور
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: بلوغ یک مرحله بحرانی و تأثیرگذار بر سلامت جنسی و باروری درازمدت دختران محسوب می‌شود. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر بهبود رفتار سلامت بلوغ دانش‌آموزان دختر متوسطه اول، بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی (Health Belief Model یا HBM) انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه یک مداخله نیمه تجربی، همراه با گروه‌های آزمون و شاهد بود که بر روی 120 نفر از دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر نیشابور در سال 1400 انجام گرفت. نمونه‌ها به روش چند مرحله‌ای انتخاب شدند و دانش‌آموزان به صورت تصادفی ساده در دو گروه 60 نفره قرار گرفتند. سپس داده با استفاده از پرسش‌نامه محقق ساخته طی سه مرحله قبل، بلافاصله و سه ماه پس از مداخله آموزشی جمع‌آوری گردید. برنامه آموزشی بر اساس سازه‌های HBM طراحی و در سه جلسه 60 دقیقه‌ای برای گروه آزمون اجرا شد. داده‌ با استفاده از آزمون‌های نرمالیتی، میانگین و ANOVA در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: میانگین سن دانش‌آموزان، 31/1 ± 25/13 سال بود. میانگین متغیر رفتار در گروه آزمون، بلافاصله و سه ماه پس از مداخله به طور معنی‌داری افزایش یافت (05/0 > P). همچنین، پس از مداخله، اختلاف معنی‌داری در میانگین سازه‌های حساسیت درک شده، شدت درک شده، منافع درک شده، موانع درک شده و خودکارامدی درک شده در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد مشاهده گردید (05/0 > P). ارتباط بین خصوصیات دموگرافیک و رفتار بهداشت بلوغ معنی‌دار نبود (05/0 < P).
نتیجه‌گیری: اجرای مداخله آموزشی بر اساس HBM، بر بهبود رفتار بهداشت بلوغ دانش‌آموزان دختر مؤثر است. با توجه به اهمیت سلامت دختران به عنوان مادران آینده، انجام مداخلات بیشتر با استفاده از این الگو جهت نوجوانان پیشنهاد می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگوی اعتقاد بهداشتی، دانش‌آموزان، دختران، رفتار بهداشتی، بلوغ، نوجوانی، قاعدگی، مداخله آموزشی

عنوان انگلیسی Investigating the Effect of Educational Intervention Based on the Health Belief Model on Improving the Health Behavior during Puberty of Female Students in Neishabur City, Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Puberty is considered a critical and influential stage in girls' long-term sexual health and fertility. Therefore, this study was conducted to determine the effect of educational intervention on improving pubertal health behavior based on the model of health belief for female middle school students in Neishabur City, Iran.
Methods: The present study was a semi-experimental intervention with an intervention and control group, which was conducted on 120 female middle school students of Neyshabour City in 2021. Sampling was done using a multi-stage method, and the students were randomly divided into two groups (60 control and 60 intervention). Then, the data were collected using a researcher-made questionnaire in the three stages: before, immediately after, and 3 months after the educational intervention. The educational program was designed based on the constructs of the health belief model and was implemented in three 60-minute sessions for the intervention group. Data were analyzed using SPSS software and normality, mean, and analysis of variance (ANOVA) tests.
Findings: The mean age of the students in this study was 13.25 ± 1.31. The mean score of behavior variable in the intervention group increased significantly immediately and three months after the intervention. Moreover, after the intervention, a significant difference was observed in the mean constructs of perceived sensitivity, perceived severity, perceived benefits, perceived barriers, and perceived self-efficacy in the intervention group compared to the control group (P < 0.05). No significant relationship was observed between demographic characteristics and puberty health behavior (P > 0.05).
Conclusion: The implementation of an educational intervention based on the health belief model is effective in improving the puberty health behavior of female students. Considering the importance of girls' health as future mothers, carrying out future adolescent interventions is suggested using this model.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Health belief model, Students, Girls, Health behavior, Puberty, Adolescence, Menstruation, Educational intervention

نویسندگان مقاله مریم نصرآبادی | Maryam Nasrabadi
PhD Student, Department of Health Education and Promotion, School of Health, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دانشجوی دکتری تخصصی، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

مصطفی بسکابادی | Mostafa Boskabadi
PhD, School of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دکتری تخصصی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

منصوره خنده‌رو | Mansoreh Khandehroo
PhD Student, Department of Health Education and Promotion, School of Health, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دانشجوی دکتری تخصصی، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

نوشین پیمان | Nooshin Peyman
Professor, Social Determinants of Health Research Center AND Department of Health Education and Health Promotion, School of Health, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
استاد، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت و گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-791-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات