این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 25 مهر 1404
مجله دانشکده پزشکی اصفهان
، جلد ۴۳، شماره ۸۱۷، صفحات ۵۷۰-۵۷۳
عنوان فارسی
ضرورت رویکرد میان رشتهای در حوزهی سلامت: رهیافت قرآنی در آموزش و پژوهشهای پزشکی
چکیده فارسی مقاله
نامه به سردبیر
مقدمه:
رهیافت قرآنی در علوم، ضمن تعمیق فهم هستیشناختی و معرفتشناختی، افقهای نوینی را در مواجهه با چالشهای معاصر میگشاید. هدف از این مطالعه، تبیین ضرورت رویکرد میانرشتهای مبتنی بر آموزههای قرآن در آموزش و پژوهشهای پزشکی بود.
روشها:
این مطالعه کیفی و با رویکردی تحلیلی- تطبیقی، ضمن بررسی چالشهای معاصر در حوزهی سلامت، به تبیین ظرفیتهای معارف قرآنی در ارتقای سلامت انسان میپردازد. با استناد به مطالعات پیشین و شواهد موجود، ضرورت اتخاذ رویکردی میانرشتهای در آموزش و پژوهشهای پزشکی مورد تأکید قرار میگیرد.
یافتهها:
یافتهها حاکی از آن است که قرآن کریم به ابعاد مختلف سلامت (جسمی، روانی، اجتماعی) اشاره دارد و دروس معارف اسلامی ظرفیت بالقوهای برای ارائه با رویکرد سلامتمحور دارند. همچنین، کمبود برنامههای آموزشی مرتبط با سلامت معنوی مشهود است. دستیابی به رویکردی قرآنی در حوزهی سلامت، مستلزم ایجاد پارادایمی نوین در آموزش و پژوهش پزشکی از طریق تعامل میانرشتهای میان متخصصان علوم پزشکی و اندیشمندان دینی است.
نتیجهگیری:
با توجه به چالشهای معاصر در حوزهی سلامت و ظرفیتهای موجود در معارف قرآنی، اتخاذ رویکردی میانرشتهای در آموزش و پژوهشهای پزشکی، ضرورتی انکارناپذیر است. این رویکرد، ضمن تعمیق فهم ما از ابعاد مختلف سلامت، میتواند راهکارهای نوینی برای ارتقای سلامت و بهزیستی انسان ارائه دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رهیافت قرآنی،سلامت اجتماعی،سلامت روانی،سلامت معنوی،آموزش و پژوهش پزشکی،
عنوان انگلیسی
The Necessity of an Interdisciplinary Approach in Health: A Quranic Perspective in Medical Education and Research
چکیده انگلیسی مقاله
Background:
The Qur'anic approach in sciences deepens ontological and epistemological understanding while opening new horizons in addressing contemporary challenges. This study aims to elucidate the necessity of an interdisciplinary approach based on Qur'anic teachings in medical education and research.
Methods:
This qualitative study employs an analytical-comparative approach, examining contemporary health challenges while elaborating on the Qur'anic principles' potential for enhancing human health. Citing prior studies and existing evidence, it emphasizes the need for interdisciplinary approaches in medical education and research.
Findings:
Findings indicate that the Holy Qur'an addresses various health dimensions (physical, psychological, social), and Islamic studies curricula hold potential for health-oriented approaches. Additionally, there is a noticeable shortage of educational programs addressing spiritual health. Achieving a Qur'anic approach in health requires establishing a new paradigm in medical education and research through interdisciplinary collaboration between medical specialists and religious scholars.
Conclusion:
Given contemporary health challenges and the capacities within Qur'anic teachings, adopting an interdisciplinary approach in medical education and research is imperative. This approach deepens our understanding of health dimensions and offers innovative solutions for enhancing human well-being.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
رهیافت قرآنی,سلامت اجتماعی,سلامت روانی,سلامت معنوی,آموزش و پژوهش پزشکی
نویسندگان مقاله
محمود ایوبی |
استادیار، گروه معارف اسلامی، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
https://jims.mui.ac.ir/article_33012_ea6d81703a6da79068f4469b77a81ee7.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات