این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نامه آموزش عالی، جلد ۱۸، شماره ۷۰، صفحات ۱۱۰-۱۲۷

عنوان فارسی رابطه بین تناسب فرد-سازمان و سلامت روحی-روانی اعضای هیئت علمی با نقش‌های میانجی تناسب فرد-شغل و تعلق خاطر کاری
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش با هدف تعیین رابطه بین تناسب فرد-سازمان و سلامت روحی-روانی اعضای هیئت علمی با نقش‌های میانجی تناسب فرد-شغل و تعلق خاطر کاری انجام گرفت. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی- همبستگی (مبتنی بر مدل معادلات ساختاری) بود. جامعه آماری پژوهش تمامی اعضای هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال تحصیلی 02-1401 بودند که به شیوه نمونه‌گیری تصادفی-طبقه‌ای 212 نفر از آنان از طریق پرسشنامه‌های تناسب فرد-سازمان (اسکروگینس، 2008)، تناسب فرد-شغل (مولکی، 2006)، تعلق خاطر کاری (کانونگو، 1982) و سلامت روحی-روانی (بارتلز و همکاران، 2019) مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری با کمک نرم افزار SmartPls استفاده شد. یافته‌ها: بین تناسب فرد-سازمان، سلامت روحی-روانی، تناسب فرد-شغل و تعلق خاطر کاری رابطه مثبت و معناداری وجود داشت. تناسب فرد-سازمان هم به طور مستقیم و هم به طور غیرمستقیم با میانجی‌گری‌های تناسب فرد-شغل و تعلق خاطر کاری بر سلامت روحی-روانی اعضای هیئت علمی اثر مثبت و معناداری داشت. نتیجه‌گیری: برگزاری آزمون‌های شخصیت شناسی در بدو استخدام افراد و تطبیق آن با ویژگی‌های سازمان و شغل می‌تواند گامی مهم در ایجاد تعلق خاطر کاری و ارتقای سلامت روحی-روانی اعضای هیئت علمی باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تناسب فرد-سازمان،تناسب فرد-شغل،سلامت روحی-روانی،تعلق خاطر کاری،اعضای هیئت علمی،

عنوان انگلیسی The Relationship between Person– Organization Fit and Well-Being of faculty members with the Mediating of Person-Job Fit and Work Engagement
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The research was conducted with the aim of investigating relationship between person-organization fit and well-being of faculty members with the mediating roles of person-job fit and work engagement. Methods: The research method was descriptive-correlation (based on the structural equation model). The statistical population of the research was all the faculty members of the university of Sistan and Baluchestan in the academic year 2022-2023, by stratified random sampling 212 of them were selected and studied through questionnaires person-organization fit (Scrooggins, 2008), person-job fit (Mulki, 2006), work engagement (Kanungo, 1982) and well-being (Bartels et al, 2019). For data analysis, Pearson's correlation coefficient and structural equation model were used with the help of SmartPls software. Results: There was a positive and significant relationship between person-organization fit, well-being, person-job fit, and work engagement. The person-organization fit had a positive and significant effect on the well-being of faculty members both directly and indirectly through the mediations of person-job fit and work engagement. Conclusion: Conducting personality tests at the beginning of hiring people and matching it with the characteristics of the organization and job can be an important step in creating a sense of work engagement and improving the well-being of faculty members.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تناسب فرد-سازمان,تناسب فرد-شغل,سلامت روحی-روانی,تعلق خاطر کاری,اعضای هیئت علمی

نویسندگان مقاله مهدیه مشتاقی |
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

ناصر ناستی زایی |
دانشیار مدیریت آموزشی، گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران


نشانی اینترنتی https://journal.sanjesh.org/article_728155_67b348ecc8cffe3dc77ff6ac35736232.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات