این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 30 آبان 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۱۸، شماره ۷۰، صفحات ۵۲-۷۶
عنوان فارسی
تاملی بر توسعه سیستم های مدیریت کیفیت و نقش آن در بهبود تضمین کیفیت در موسسات آموزش عالی
چکیده فارسی مقاله
هدف:
این پژوهش درکی مقدماتی از مفهوم کیفیت و سیستم های مدیریت کیفیت را در راستای بهبود نظام تضمین کیفیت ارائه می دهد و در پایان مبادرت به تشریح مولفه های یک سیستم مدیریت کیفیت در جهت کیفیت بخشی در سیستم آموزش عالی کشور می نماید.
روش پژوهش:
روش پژوهش از نظر هدف کاربردی است. به لحاظ ارائه داده ها روش مورد استفاده کیفی می باشد که از طریق مطالعه اسنادی انجام شده است.
جهت مشخص کردن اسناد، از تمامی پژوهش های خارجی مرتبط در زمینه مدیریت کیفیت در بازه زمانی 1950 لغایت 2022 در پایگاه های اطلاعاتی جستجوی نظام مند صورت گرفت. پس از انجام جستجوها، جمعاً 180 مطالعه مورد بررسی قرار گرفت که پس از چندین مرحله غربالگری براساس بررسی تشابه، عنوان و چکیده و محتوای پژوهش، 15 واحد مطالعاتی جهت انجام تحلیل ها، انتخاب شد. در ادامه با بهره گیری از رویکرد تحلیل محتوای کیفی ساختاربندی (مایرینگ، 1993)، بعد از مقوله بندی و تفسیر 7 مدل مدیریت کیفیت جهت تحلیل انتخاب شد.
یافتهها:
یافته ها حاکی از این است که یک سیستم مدیریت کیفیت می بایست قبل از اجرایی شدن با نظام آموزش عالی آن کشور انطباق داده شود و از نظر محتوا و ساختار هم جهت، جامع و یکپارچه در جهت فرآیند و فعالیت های موسسه آموزش عالی مورد نظر باشد؛ همچنین همه ذینفعان باید در سیستم مدیریت کیفیت دانشگاه ها در جهت استمرار کیفیت در نظر گرفته شوند و سیستم مدیریت کیفیت باید در هسته خود مفهوم بهبود مستمر را به جای انطباق و التزام به مقررات داشته باشد و مبادرت به ایجاد فرهنگ کیفیت در موسسه نماید تا اطمینان حاصل شود که کیفیت بخشی در فعالیتها، باورها و انتظارات روزانه هر یک از کنشگران ایجاد میشود. فلذا تمرکز باید بر تضمین کیفیت درونی باشد.
نتیجهگیری:
دانشگاه های کشور می بایست
استراتژی های خاص خود را منطبق با یک سیستم مدیریت کیفیت سیستماتیک تعبیه نمایند تا بتوانند بر ارائه یک آموزش با کیفیت تمرکز کنند. زیرا آنها بدون کیفیت، قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود و در نزد ذینفعان هیچگونه اعتباری نخواهند داشت. پس آنها باید فرهنگ بهبود کیفیت مستمر را در برنامه های خود بگنجانند، تا دانشگاه قادر شود به طور منسجم فعالیت نماید و به ماموریت های مورد نظر خود دست یابد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدیریت کیفیت،موسسات آموزش عالی،نظام تضمین کیفیت،
عنوان انگلیسی
A Cogitate on the Development of Quality Management Systems and its Role in Improving Quality Assurance in Higher Education Institutions
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
This research provides a preliminary understanding of the concept of quality and quality management systems in order to improve the quality assurance system in higher education, At the end, it attempts to describe the components of a quality management system in the direction of quality in the country's higher education system.
Methods:
The research method is practical in terms of purpose. In terms of data presentation, the method used is qualitative, which was done through document study. In order to identify the documents, a systematic search was made of all related foreign researches in the field of quality management in the period from 1950 to 2022. After conducting the searches, a total of 180 studies were examined, After several stages of screening, 15 study units were selected for analysis. In the following, using the qualitative content analysis approach of structuring (Meiring, 1993), after categorization and interpretation, 7 quality management models were selected for analysis.
Results:
The findings indicate that a quality management system must be adapted to the higher education system of that country before being implemented, and in terms of content and structure, Also, all the stakeholders should be considered in the quality management system of universities for the continuity of quality, and the quality management system should have the concept of continuous improvement in its core instead of compliance and adherence to regulations. and to create a quality culture in the institution to ensure that quality is created in the beliefs and expectations of each actor.
Conclusion:
The country's universities should implement their own strategies in accordance with a systematic quality management system so that they can focus on providing a quality education. Therefore, they should include the culture of continuous quality improvement in their programs, so that the university can operate coherently and achieve its desired missions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مدیریت کیفیت,موسسات آموزش عالی,نظام تضمین کیفیت
نویسندگان مقاله
حمید خسروی |
دکتری برنامه ریزی آموزش عالی دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایران
رضا محمدی |
دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://journal.sanjesh.org/article_728152_f0e38f1a2ec9b4485299dd63b11ddc53.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات